Helt ny film med Kevin James i hovedrollen - men serien er spilt inn for flere år siden. Foto: Slashfilm.com
Helt ny film med Kevin James i hovedrollen - men serien er spilt inn for flere år siden. Foto: Slashfilm.comVis mer

Ny reklame i gamle serier

Se den nye formen for markedsføring.

Sett noen gamle episoder av How I Met Your Mother i det siste? Ifølge nettstedet Slashfilm.com har reprisene fått oppmerksomme seere til å reagere.

Episoder fra flere år tilbake har nemlig fått nye innslag av produktplassering. Detaljer i tv-serien endrer seg flere år etter at den er spilt inn.

>>> Pass deg for snikreklamen

Annonser fra blant annet Sony og Columbia skal ha blitt digitalt manipulert inn i serien, blant annet viser en episode spilt inn i 2007 en reklame for den nye filmen Zookeeper når den går i reprise nå i 2011.

Artikkelen fortsetter under bildet.

Detaljer i epsioder fra tv-serien How I Met Your Mother har endret seg i reprisen. Foto: Slashfilm.com Vis mer


Hopper over reklamen

Den nye formen for reklame kan være et resultat av nye tv- og medievaner, der vi som seere i større grad har mulighet til å se tv-programmene akkurat når vi vil, og kan hoppe over de tradisjonelle reklamepausene.

Dermed må annonsørene finne nye måter å nå deg på.

Er dette for drøy reklame? Se selv!

Tar ikke inn budskap

Men mens tv-produsentene stadig forsøker nye triks for å eksponere deg for enda mer reklame, så skriver BI-forskeren Hans Mathias Thjømøe i en fersk artikkel at taket for hva vi tar inn av informasjon er nådd.

Økt tilgang til informasjon fører ikke til økt bruk av informasjon. Det er ikke noe tak på hvor mye informasjon som kan sendes ut, men det er et tak på hvor mye informasjon som siger inn. Det taket er nådd for lengst, så når en ny kanal kommer inn, ryker en annen kanal ut (Ratchford, Talukdar og Myung-soo, 2007).

– Det er ikke slik at jo mer informasjon som er tilgjengelig, jo mer informasjon søker man. De fleste budskap blir rett og slett ikke lagt merke til, skriver Thjømøe.