FORBUDT: Nå kan verken Telenor, eller noen av de andre mobiloperatørene, ringe deg med et bedre tilbud etter du har byttet operatør. Foto: Pål Joakim Pollen.
FORBUDT: Nå kan verken Telenor, eller noen av de andre mobiloperatørene, ringe deg med et bedre tilbud etter du har byttet operatør. Foto: Pål Joakim Pollen.Vis mer

Forbud mot «winback» ved bytte av mobiloperatør

Ny regel presser mobil­selskapene til å gi deg bedre tilbud

Mobiloperatørene må heretter kjempe om å beholde deg som kunde - mens du faktisk er kunde.

Tidligere i år skrev vi i om et forestående forbud mot såkalte «winbacks» fra mobiloperatørene.

Nå har forbudet blitt innført. Det vil si at mobiloperatørene ikke lenger har lov til å ringe deg opp og gi deg et bedre tilbud når du har byttet til en annen operatør.

LES OGSÅ: Dette er de billigste mobilabonnementene

Mener «Winbacks» favoriserer de største aktørene

- Kundens rett til å flytte telefonnummeret til ny tilbyder senker terskelen for å velge ny tilbyder, og legger derfor til rette for økt konkurranse. Praksisen med «winback» innebærer etter Nkoms oppfatning en favorisering av etablerte tilbydere med sterke posisjoner i markedet, skriver Nasjonal kommunikasjonmyndighet (Nkom) i en pressemelding.

Videre hevder Nkom at kunden gjennom dette ofte blir tilbudt ekstraordinære fordeler.

- En slik form for konkurranse i det skjulte er etter Nkoms vurdering i mindre grad egnet til å realisere formålet om bærekraftig konkurranse, enn konkurranse som skjer åpent og transparent, heter det videre.

Slik svarer Telenor

Telenor har tidligere uttalt at et eventuelt forbud mot dette kan få negative konsekvenser for angreretten.

På spørsmål om hvordan forbudet vil påvirke dem, svarer Telenors mobilsjef, Bjørn Ivar Moen, følgende:

- Slik Telenor ser det, vil endringen føre til at markedet blir mer transparent, og for kundene blir det lettere å vurdere tilbudene fra de ulike mobiltilbyderne i markedet.

Telenor sier det er en selvfølge at de vil følge nye forskrifter og at de er opptatt av like spilleregler for alle.

- Ifølge Nkom innebærer winback-praksisen en favorisering av etablerte tilbydere med sterke posisjoner i markedet. Er dere enig i denne påstanden?

- Når vi har kontaktet kunder som er ferd med å forlate oss, anser vi det som god behandling av kunden. Tilsvarende vurderinger er det opp til hver enkelt i bransjen å gjøre, store som små. For oss i Telenor er det viktige at spillereglene er like, og det blir de nå. Fokuset vårt er uansett å jobbe for å ha det beste totaltilbudet i markedet, og slik både beholde og tiltrekke kunder, avslutter Moen.

Dette er noen av argumentene for innføringen av forbudet:

  • Lojale kunder får aldri disse tilbudene, da bare kunder på vei ut blir kontaktet.
  • Prisene ligger på siden av de offentlig tilgjengelige prisene, og fører derfor til mindre «pristransparens».
  • Winback-salgene gis ofte med korte tidsfrister, som gjør det vanskelig for kunden å orientere seg.
  • Forbrukerombudet er ikke særlig glad i telefonsalg generelt, og spesielt ikke winback.
  • Forbrukerombudet har i en årrekke erfart at forbrukere ikke nødvendigvis presenteres for eller får med seg all vesentlig informasjon om tilbudet.
  • Tilbudet kan ofte være tidsbegrenset, og det gir forbrukeren dårlig tid til å bestemme seg og områ seg i det øvrige markedet.
  • Det er uheldig at noen priser og vilkår ikke gjøres kjent for forbrukerne før etter at de har gått til det skritt å bytte selskap. Hva om du likevel blir oppringt?

Gi beskjed hvis du opplever at forbudet ikke følges

«Kenneth Olsen, fagsjef i Nkom, understreker ovenfor Dinside at plikten i det nye forbudet ligger på tilbyderne, altså mobiloperatørene.

TA KONTAKT: Fagsjef i Nkom, Kenneth Olsen, oppfordrer deg til å ta kontakt med Nkom hvis du opplever at en mobiloperatør ikke overholder forbudet. Foto: Nkom. Vis mer

Dermed har ikke du som forbruker noen spesifikke rettigheter hvis du skulle oppleve at en mobiloperatør bryter forbudet.

- Mobiloperatørene kan ikke lenger bruke kunnskapen de for om at kunden bytter tilbyder til å få kunden til å snu. Men hvis en tilbyder likevel gjør det, kan vi reagere. Det er derfor fint hvis vi kan få informasjon om hvilket selskap det i så fall dreier seg om. Hvis en mobiloperatør bryter forbudet, bør kunden derfor ta kontakt med oss, oppfordrer Olsen.

Forbrukerombud, Elisabeth Lier Haugseth, er også strålende fornøyd med det nye forbudet. Ombudet mener det har vært uheldig at noen priser og vilkår ikke gjøres kjent for forbrukerne før etter at de har gått til det skritt å bytte selskap.

- Vi er fornøyde med at dette er innført ettersom vi mener det er positivt for forbrukerne. Mobilselskapene bør jobbe for å ha fornøyde kunder over tid heller enn å overtale de til å bli når de først har bestemt seg for å bytte selskap, poengterer hun.

LES OGSÅ:
Dette bør du kunne før du bytter mobilabonnement
Krevde 1000 GB i måneden for 299 kroner hos Chess
Oda (22) sier hun ble dopet ned. Fikk mobilen misbrukt for 64.000