NY PRISMERKING AV VERKSTEDSTJENESTER: Ny mal for merking av vanlige verkstedstjenester hos bilverksted skal gjøre det lettere for forbrukere å sammenlikne priser. Foto: Minerva Studio / Shutterstock / NTB scanpix
NY PRISMERKING AV VERKSTEDSTJENESTER: Ny mal for merking av vanlige verkstedstjenester hos bilverksted skal gjøre det lettere for forbrukere å sammenlikne priser. Foto: Minerva Studio / Shutterstock / NTB scanpixVis mer

Hva koster service og reparasjoner på bilen?

Ny prismerking av bil­service

En ny mal for merking av priser på service og reparasjoner på bilverksted skal gjøre det lettere å se hva det koster å ha bilen på verksted.

Én ting er at det kan være sprikende hva verkstedene finner av feil på bilen din, som Dinside avslørte ved en test av fem bilverksteder. Men det er ingen hemmelighet at det også kan være store prisforskjeller på service og reparasjoner på bilverksteder.

Nå har Norges Bilbransjeforbund og Forbrukerombudet utarbeidet en mal for prisopplysning av endel vanlige tjenester hos bilverkstedene.

Dette skal gjøre det lettere for bilverkstedene å opplyse om prisene, og det skal gjøre det lettere for forbrukere å sammenlikne priser hos flere verksteder.

SLIK ER MALEN: Slik ser malen for prisopplysninger hos bilverkstedet ut. Forbrukerombudet og NBF anbefaler at verkstedene gir disse prisene for 10 bilmodeller, i tillegg til opplysning om timespris. Foto: Kristin Sørdal Vis mer

Slik er prisskjemaet

Det nye prisskjemaet som bilverkstedene kan bruke til å opplyse om priser på verkstedstjenestene sine, er satt opp slik at det skal inneholde priser på en del vanlige tjenester på flere bilmodeller.

Skjemaet er satt opp slik at verkstedene skal legge inn pris på tjenester som for eksempel oljeskift eller omlegging av dekk.

I tillegg skal verkstedene opplyse om timepris, slik at det lettere skal bli mulig å vurdere verkstedets prisnivå.

Forbrukerombudet oppfordrer verkstedene til å gi prisopplysninger for 10 ulike bilmodeller, og at de i tillegg bør legge til priser på produkter de selger til fastpris.

Her skal prisene stå

FØLGER MED: Forbrukerombudet vil følge opp med kontroller etterhvert, lover fagdirektør i Forbrukerombudet, Jo Gjedrem. Foto: CF-Wesenberg Vis mer

Det er et krav etter markedsføringsloven at det skal opplyses om pris, og dette skal gjøres der kunden bestiller tjenesten. Dette betyr at det skal opplyses ved oppslag i verkstedet, samt på verkstedets nettsider dersom verkstedet har det.

- Ja, dette må de følge opp. Og det er et krav etter markedsføringsloven at det skal opplyses om pris på verkstedstjenester i den grad det er mulig, på nettsidene deres, sier fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til Dinside.

FORNØYDE MED MALEN: Tor Simonsen i NBF sier de er godt fornøyde med hvordan malen har blitt. Foto: NBF Vis mer

Forbrukerombudet har laget malen for prisopplysninger sammen med NBF, og Tor Simonsen, leder fagavdelingen i NBF, uttaler til Dinside at de er godt fornøyde med malen, og at de har hatt mulighet til å påvirke slik at kravene om prisopplysning ikke oppleves urimelige.

- Prisopplysningsforskriften stiller krav til at også bilverksteder må gi priseksempler på sine mest relevante tjenester, så verkstedene er med andre ord pålagt å gi disse opplysningene, understreker også Simonsen.

Forbrukerombudet vil følge opp med kontroller

Gjedrem i Forbrukerombudet sier til Dinside at de fører tilsyn med markedsføringsloven og understreker at det er knyttet sanksjoner til bruk – men at det neppe er aktuelt i første omgang i denne saken.

- Vi vil sjekke at verkstedene følger dette på et senere tidspunkt, og vi vil gjerne ha tips fra forbrukere hvis de opplever at infoen ikke ligger ute, sier Gjedrem til Dinside.

Simonsen i NBF sier de vil vurdere å informere ytterligere overfor verkstedene dersom de erfarer at prisopplysninger ikke blir synliggjort i tilstrekkelig grad. Men han understreker samtidig at de ikke har noen indikasjoner på at dette ikke vil bli fulgt opp.

- Det er for tidlig å konkludere, men tilbakemeldingene som NBF har fått så langt er positive, sier han.

- NBF anbefaler å ta i bruk malen, eller på annen måte gi prisopplysninger i tråd med forskriftskravet. Dette er viktig både for å tilfredsstille kravet i forskriften, men også for å tilpasse seg en tid der kundene forventer å finne slike løsninger på verkstedenes hjemmesider, fortsetter Simonsen.

HVA KOSTER SERVICEN? Bilverkstedene må opplyse om priser der du bestiller varen, det vil si på nett og i butikk. Foto: kurhan / Shutterstock / NTB scanpix Vis mer

- Be om pristilbud!

Gjedrem sier til Dinside at prisopplysninger på nett skal gi forbrukerne en mulighet til å få en indikasjon på prisnivået, ved søk på internett. Men han oppfordrer likevel til å be om pris.

- Man bør uansett be om pristilbud eller prisoverslag, men priseksemplene på nett kan være nyttig i en tidlig fase når man velger verksted, sier Gjedrem.

Simonsen i NBF uttaler overfor Dinside at de tror det ikke kun er pris som betyr noe når kundene skal velge verksted.

- NBF tror at det er langt mer enn bare pris som avgjør valg av verksted. I tillegg betinger en sammenlikning av pris at verkstedene gir prisopplysninger om nøyaktig samme tjenester, men i praksis vil tjenestene som opplyses være forskjellige og således vil det ikke være mulig å gjøre direkte prissammenlikninger, sier Simonsen.

- Uavhengig av forskriftskravene mener NBF at bilverkstedbransjen på lik linje med andre bransjer må bli flinkere til å opplyse om priser på relevante tjenester. Dette er viktig i en tid der stadig flere orienterer seg om varer og tjenester gjennom internett, mobile løsninger, osv. Det å ikke ha priser tilgjengelig på nett betyr at du «stenger butikken klokka 16», mens andre har butikken åpen 24/7 fordi disse opplysningene er tilgjengelig hele døgnet på nettet, uttaler han.

LES OGSÅ:

Verkstedet må advare om dyre prisoverslag

Slik finner du godkjent verksted til å reparere bilen din

Nå blir det enda dyrere deler og servicepriser