Kiwi setter prisene ned på rundt 200 matvarer. Kampanjen gjelder i nesten fire måneder. Foto: Kiwi.no
Kiwi setter prisene ned på rundt 200 matvarer. Kampanjen gjelder i nesten fire måneder. Foto: Kiwi.noVis mer

Ny priskrig i matbutikkene

Fra og med i dag og frem til sommeren senker Kiwi prisene på nøkkelhullmerkede matvarer.

Priskrigen i matbutikkene når nye høyder i dag når Kiwi reduserer prisene på rundt 200 varer. Under parolen «Ja, til billigere sunn mat» setter Kiwi ned prisene på nøkkelhullmerkede varer - produkter som skal være litt sunnere enn alternativene.

I kjent Kiwi-stil, blir prisene satt ned tilsvarende merverdiavgiften. Matvarer har en redusert merverdiavgift på 14 prosent av prisen (mot 25 prosent på andre varer).

- Jeg håper nøkkelhullkampanjen kan bidra til en ny debatt rundt momsen på sunn mat, uttaler Kiwi-kongen Per-Erik Burud i en pressemelding.

LES OGSÅ: Slik får butikkene deg til å punge ut

Men vil det gi de laveste priser?

Betyr et priskutt på nøkkelhullmerkede varer hos Kiwi at det vil lønne seg å handle disse produktene på Kiwi?

Kiwi har i flere år skrytt av å ha kuttet prisen tilsvarende momsen på frukt og grønt. Men pristester utført på DinSide viser at prisene også i denne varegruppen varierer kraftig, og det har ikke alltid vært tilfellet at Kiwi har vært billigst på frukt og grønt.

I en DinSide-pristest fra 2008 kommer for eksempel Kiwi helt ned på fjerde plass på listen over hvilke butikker som er billigst på frukt og grønt.

Ved forrige prisundersøkelse, utført i desember i fjor, var Kiwi billigste butikk på frukt og grønt, men bare så vidt. Handlekurven med frukt og grønt ble bare 1,16 kroner billigere enn på Rema 1000.

Ifølge E24.no kommer både Rema 1000 og Rimi, Kiwis to argeste lavpriskonkurrenter, til å svare på Kiwis pris-stunt. Det betyr at Kiwi kanskje ikke får det prisforspranget de hadde ønsket seg.

Priskrig gir dårligere resultater

Kiwis pris-stunt kommer etter at hele bransjen har lagt bak seg et svært trøblete år. 2010 skulle vise seg å bli et av de dårligste årene for dagligvarebransjen på veldig, veldig lenge.

Dagens Næringsliv skriver at tall fra Nielsen viser at nordmenn handlet for 138 milliarder kroner i fjor. Det tilsvarer en vekt på 3,2 prosent, noe som skal være den svakeste veksten på minst ti år.

Direktør Knut Gartland i Nielsen legger skylden på priskrigen, som skyver enkelte butikkjeder ut i kulden.

- Årsaken er nok at det har vært et relativt høyt fokus på pris i bransjen, sier Gartland, til Dagens Næringslivs papirutgave.