Ny meny fra Folkehelsa

Nordiske kostholds-eksperter har revurdert rådene som skal gjøre oss sunne og friske. Større mengder vitamin C og D er blant de nye anbefalingene.

Nordisk Ministerråd signerte i høst den fjerde revisjonen av de felles nordiske anbefalingene for kostholdet.

Arbeidet er et felles prosjekt for alle de nordiske landene. De første felles anbefalingene kom i 1980 og ble sist revurdert i 1996.

Mer C og D
Anbefalingen for daglig inntak av vitamin C er hevet fra 60 til 75 milligram. Mange mener at vi kan spise enda mye større mengder hver dag, ettersom vitaminet ikke ser ut til å ha noen negative bivirkninger før flere gram om dagen.

Den daglige mengden vitamin D kan også heves fra 5 til 7,5 mikrogram for eldre barn og voksne mennesker. Større mengder vitamin D kan blant annet bidra til mindre benskjørhet når vi blir eldre.

For kvinner bør inntaket av vitamin A reduseres fra 800 til 700 mikrogram. De nye anbefalte mengdene med vitaminer fører sannsynligvis til at produsenter av kosttilskudd må endre hele sammensetningen av sine produkter, skriver Nasjonalt Folkehelseinstitutt.

Minst en halv time
Rådene inkluderer også anbefalinger for fysisk aktivitet. Voksne mennesker bør i følge ekspertene bevege seg minst en halv time hver dag, i tillegg til de vanlige daglige aktivitetene.

Om målet er å forebygge overvekt eller gå ned i vekt, bør du øke dette målet til en times aktivitet hver dag. Treningen trenger ikke være intensiv, men kan for eksempel være en rask spasertur som gjør deg varm og gir høyere puls.

Også barn og unge bør sørge for en times variert aktivitet hver dag.

Mindre søtt og fett
Introduksjonen av lavkarbo-dietter som Fedon og Atkins har hatt liten betydning for de offisielle nordiske kostholdsrådene. Tradisjonelle matvarer som korn, frukt, grønnsaker og fisk står fortsatt høyt på menyen.

Mettet fett bør utgjøre maksimalt 10 prosent av det daglige inntaket av energi. Den samme begrensningen gjelder for raffinert sukker.

Mozon 09.12.2004