Ny markedsføringslov skjerper reglene

Noen reklamer har allerede blitt stoppet.

Forbrukerombudets 30 ansatte mottar om lag 7.500 klager hvert år. Ombudets jobb er å forvalte markedsføringsloven, reklame, annonser og lignende.

Både forbrukere og representanter fra næringslivet kan kontakte Forbrukerombudet med sin henvendelser. Forbrukerombudet vurderer deretter om det er hold i klagen.

En forbruker reagerte på Ica-reklamen der butikksjefen spør sine ansatte: "Hvordan redder man en svenske fra å drukne?" De ansatte svarer at de ikke vet, og butikksjefen svarer "Bra!". Klagen ble ikke tatt til følge, fordi reklamen var humoristisk ment.

Markedsføringsloven endres den 1. juni 2009. "Stumme oppringninger" er noe av det som blir ulovlig. I fjor høst skrev vi om Tore (23) som reagerte på Tele2s kampanje med "stumme oppringninger, nå blir det slutt på slike oppringninger. Les saken

Også telefonselgere får en tøffere hverdag fremover. Den reviderte markedsføringsloven sørger for å begrense selgernes ringetider ytterliggere. Telesalget begrenses til tiden mellom kl. 09 og kl. 21, og det kun på hverdager. De prøver å lure deg

Ny svarteliste

I tilegg til "oppussing" av markedsføringsloven, har Forbrukerombudet laget en svarteliste. Svartelisten består av 31 punkter som beskriver handelspraksis "som under alle omstendigheter anses som urimelige".

Les også: Disse reklamene ble for sterke

Under har vi laget en bildespesial med annonser som Forbrukerombudet har reagert på. Vi har, med hjelp av en ansatt hos Forbrukerombudet, forklart i bildeteksten hva som er galt med annonsene. I noen av annonsene er ord imidlertid overflødige.

Er prismarkedsføringen villedende og misvisende? Forbrukerombudet kom frem til at denne annonsen er primessig villedende fordi det var mulig å forhandle seg frem til egen pris fra megleren. Forbrukeren vil ikke nødvendigvis kunne se hva prisen blir, fordi det ikke er noe førpris å ta utgangspunkt i. Foto: Faksimile: Forbrukerombudet.no
Forbrukerombudet kom frem til at denne annonsen for Ryanair var villedende. Det ble en egen Markedsråd-sak (overordnet organ til Forbrukerombudet), Markedsrådet mente at Ryanair ikke kunne dokumentere prispåstanden, og forbød annonsen etter dagens marekdsføringslov. Foto: Faksimile: Forbrukerombudet.no
Dette er villedende prisinformasjon fordi det slettes ikke er gratis å ringe med abonnementet. Kunden blir ikke informert om oppstartsavgiften for å starte en samtale. I tilegg må kunden ha et abonnement for å ringe "gratis", og noen av abonnementene har en avgift. Foto: Faksimile: Forbrukerombudet.no
"Et produkt kan ikke beskrives som gratis, vederlagsfritt, uten betaling eller lignende dersom forbrukeren skal betale mer enn de uunngåelige utgiftene." Dette tilbudet fra Elixia i sommeren 2008 eller 2007 kom ikke uten forbehold. Forbrukeren måtte binde seg for en lengre periode, selv om det ikke kommer frem fra plakaten. Det er fremdeles ikke lov å annonsere med kjøpsbetingede konkurranser. Foto: Faksimile: Forbrukerombudet.no
I denne annonsen reklamerer Notar med "gratis" takst. Det kommer ikke frem i annonseteksten at man må selge boligen gjennom Notar for å få takseringen gratis. Et eksempel på villedende og utilstrekkelig veiledende markedsføring. Foto: Faksimile: Forbrukerombudet.no
Her er vesentlig informasjon utelatt. Ringetonen er gratis, men man samtykker til å abonnere på en ringetonetjeneste når man mottar den ene tonen. Det er altfor liten skrift, og det koster 15 kroner per melding. Foto: Faksimile: Forbrukerombudet.no
Dette er ifølge Forbrukerombudet et eksempel på oppfordring til kjøp. Poenget er å illustrere hvor fort man blir oppfordret til å kjøpe produkter. Det må oppgis flere opplysninger ved oppfordring til kjøp, ifølge Forbrukerombudet. Foto: Faksimile: Forbrukerombudet.no
Mange slankeprodukter mangler dokumentasjon på konkrete virkninger. - Påstand om konkret virkning kan åpenbart ikke dokumenteres. Noe av det nye i markedsføringsloven fra 1. juni i år er at Forbrukerombudet kan kreve dokumentasjon på virkningen av slike slankeprodukter i løpet av 48 timer. Foto: Faksimile: Forbrukerombudet.no
For å merke produkt med en av disse symbolene må produktet være vurdert og godkjent. Hvis man bruker et merke i markedsføringen må man ha rett til å bruke det. Foto: Faksimile: Forbrukerombudet.no
Dette er et eksempel på en villedende handling del 1. Kan en bil være miljøvennlig? Det er villedende å si at en bil er miljøvennlig. Foto: Faksimile: Forbrukerombudet.no
Enda et eksempel på villedende handling, del 2. Påstander om miljøvennlig ikke kan brukes i forbindelse med markedsføring av bil. Forbrukerombudets praksis etter dagens lov og enighet med bilbransjen er at påstander om miljøvennlighet ikke kan brukes i markedsføring av bil, man må eventuelt knytte påstander til det konkrete, for eksempel utslippsreduksjon. Dette synet blir opprettholdt i forhold til den nye loven. Foto: Faksimile: Forbrukerombudet.no
Denne Benetton-reklamen ble for sterk kost. Ifølge Forbrukerombudet er det ikke lov å bruke "støtende virkemidler" i reklame. Reklamen er ganske gammel, men illustrerer poenget. Under krigen på Balkan kom denne reklamen der man blant annet kan se et kulehull i t-skjorta. Foto: Faksimile: Forbrukerombudet.no
Enda et eksempel på bruk av "støtende virkemidler" i reklame. Forbrukerombudet vil videreføre sin praksis i forhold til bruk av støtende virkemidler fremover. OBS! Neste bilde kan oppleves som spesielt støtende. Foto: Faksimile: Forbrukerombudet.no
Et tredje eksempel på støtende reklame. Det er ingen tvil om hva Forbrukerombudet reagerte på. Foto: Faksimile: Forbrukerombudet.no
Det er ikke lov å bruke aggressive virkemidler som vold, seksualitet eller rusmidler i handelspraksis rettet mot barn, eller som "for øvrig kan ses eller høres av barn". Denne rumpa er med i en annonse for et buksemerke. Annonsen ble trukket tilbake i Norge. Foto: Faksimile: Forbrukerombudet.no
Eksempel på skjult markedsføring, del 1. Barn har vanskeligere for å identifisere reklame, og det må påvises særlig aktsomhet mot denne gruppen. Barn er mye mindre flinke til å identifisere reklame, bekrefter Forbrukerombudet. Foto: Faksimile: Forbrukerombudet.no
Forbudet mot tilgift skal oppheves. Det vil si: Det er lov å legge ved prinsessekrone i et prinsesseblad. Allikevel kan noe tilgift oppleves å være villedende hvis det er for mye fokus påtilleggsytelsen. Forbrukerombudet vil stille spørsmål ved om det er urimelig å lokke barn til å kjøpe usunne matvarer ved hjelp av lokketilbud. Foto: Faksimile: Forbrukerombudet.no