Ny energi i senga

Har du mistet litt av futten i sex-livet? Mye kan gjøres for å få tilbake lysten på den naturlige måten.

Redusert sex-lyst rammer både kvinner og menn på forskjellige tidspunkt i livet. Mens forskjellige legemidler kan være løsningen i noen tilfelle, er det også noen triks du kan gjøre helt uten resept.

Her er Mozons 10 beste tips for deg som vil få lysten tilbake på den naturlige måten:

1) Vær snill mot deg selv
Dårlig selvbilde og negative tanker kan ta knekken på enhver seksualitet. Om du blir flinkere til ågi deg selv positiv feedback vil du også lettere få et godt sexliv. Når du har en dårlig dag bør du tillate deg å kose deg litt og gjøre noe du synes er hyggelig.

2) Naturlig lyst
Ekstrakt av blader fra Gingko-treet er blant verdens mest brukte naturlegemidler. Gingko Biloba har evnen til å bedre blodgjennomstrømmingen i kroppen, inkludert hjernen og kjønnsorganene. Det antas at planten kan ha en oppkvikkende effekt på lyst og evnen til orgasme.

Urter som rosenrot, ginseng og damiana er også kjent for å kunne gi et ekstra løft under dynen.

3) Lys til lyst
Vintermørke og kulde er ikke de beste betingelser for lysten. Det antydes at så mange som en av fire nordmenn lider av vinterdepresjoner i den mørke årstiden.

Løsningen på dette problemet kan ligge i lysterapi. En riktig eksponering av lys for øynene og huden kan heve sinnets munterhet og gjøre deg til et gladere og kåtere menneske.

4) Gøy med massasje
En kjærlig massasje av kjæresten er alltid en vinner. Spesielt om du er stresset, sint eller sliten kan en god massasje gjøre underverker for kroppen din. Gode omgivelser med behagelig musikk og dempet belysning bidrar til den rette stemningen.

5) Rett mat
Om seksualiteten svikter kan det være et symptom på at kostholdet ikke er som det skal. Har du husket å spise fem frukt om dagen?

Et balansert kosthold bør inneholde grønnsaker, frukt og fisk, ikke bare burgere og cola. Du bør også vurdere om du trenger en form for tilskudd av vitaminer eller mineraler.

6) Hold vekta
En slank kropp er ikke noen forutsetning for et godt sexliv. Men om du sliter med overvekt kan det også være at dette problemet går utover ditt selvbilde. I tillegg kan overvekt og problemer med sirkulasjonen være et direkte hinder for seksuell opphisselse.

Jevnlig trening vil hjelpe deg med å holde både humøret oppe og kroppen i god form. En lang rask spasertur eller sykkeltur er like bra som en time i helsestudio. Derfor bør du velge en aktivitet som du synes er morsom og som du er i stand til å gjennomføre ofte.

8) Røykeslutt
I likhet med andre helsefanatikere må vi nok dessverre være enige om at røyken ikke er bra for deg. Blodtilstrømmingen til kjønnsorganer er noe av det første som ryker når tobakken fører til innsnevring av blodårene.

9) Afrodisiak
Et skritt videre fra riktig mat er å finne den maten som er direkte pirrende for sansene. Både matens utseende, smak og næringsinnhold kan bidra til en erotisk matopplevelse.

10) Vær forsiktig med alkoholen
En drink eller to kan ofte løsne litt på både tungebåndet og beltet. Men om du drikker for mye alkohol vil det ikke være så lett å prestere godt under dyna. Og på lang sikt er et høyt forbruk av alkohol ingen fordel for din seksuelle energi.

 

 

Mozon.no