<b>TELEFONKØ?</b> Nå kan du enklere få svar fra Nav, uten å ringe.  Foto: BERIT B. NJARGA
TELEFONKØ? Nå kan du enklere få svar fra Nav, uten å ringe. Foto: BERIT B. NJARGAVis mer

Ny chattetjeneste hos Nav

Gir deg råd om du sliter med finansene.

Sliter du med økonomien, er det nå lettere å spørre Nav om råd. Deres rådgivningstjeneste 800Gjeld, tilbyr nå også en egen chat via Navs nettsider.

Også de som mottar eksempelvis foreldrepenger og dagpenger, kan nå få svar enklere når de logger inn på Nav.no.

Dårlig råd? Spør om hjelp

Ifølge seksjonssjef Espen Sunde i Nav er den nye chatten, som ble lansert 6. januar i år, en tilleggskanal for telefontjenesten 800Gjeld.

- Den er satt opp for å senke terskelen for å be om hjelp. Brukergruppen er alle som trenger noen å snakke med knyttet til sine økonomiske bekymringer, sier Sunde til Dinside.

Eksempelvis kan man få hjelp til å få oversikt over sin økonomiske situasjon, eller få svar på konkrete spørsmål om gjeldsproblematikk, som inkasso, lønnstrekk, tvangssalg av bolig og liknende.

Ifølge Navs nettsider er det erfarne gjeldsrådgivere som svarer deg, og målet er å hjelpe deg slik at du blir i stand til å styre økonomien din selv.

Les også disse gode rådene for å få orden på økonomien i 2015.

Send spørsmål via nettsidene

En annen ny tjeneste fra Nav, som også gjør at du slipper å ringe om du er i tvil, er «Spørsmål og Svar», som ble lansert 8. desember i fjor.

Her kan de som mottar stønad tilknyttet Arbeid og Familie, eksempelvis dagpenger, arbeidsavklaringspenger, foreldrepenger, barnebidrag eller kontantstøtte, stille spørsmål til Nav når de er innlogget via nettsidene.

- Spørsmålet blir rettet til Nav Kontaktsenter, som eventuelt kan rette henvendelsen videre til rett enhet for ytterligere svar. Løsningen som er etablert gir brukere med fødselsnummer (eller D-nummer) anledning til å stille spørsmål til Nav i en sikker kanal, sier Espen Sunde.

Her blir det flere arbeidsledige i 2015