Ny billigkjede til Norge

Forbrukere, gled eder. Kampen om kundene i det rimeligste klessegmentet blir enda hardere, og bevisste forbrukere vet vel hva det betyr?

Ti nye første året

Den første Gina Tricot-butikken åpner i Grensen i Oslo førstkommende torsdag, 22. mars. Nå får norske kvinner nok et alternativ når klær skal handles, til en rimelig penge.

Det arbeides også med å åpne en butikk i Bogstadveien i Oslo, en av byens viktigste handlegater, og ytterligere tre-fire butikker planlegges i Oslo sentrum, samt i byer og kjøpesentre i Stor-Oslo.

I neste fase følger Trondheim, Stavanger og Bergen, og så står resten av kongeriket for tur.

Vis mer


Butikkene skal ha den høyeste omsetningshastigheten i Norge, og nye varer kommer i butikk hver dag - litt som den spanske billigkjeden Zara som åpnet i Bogstadveien før jul.

Storshopperne

De siste årene har en rekke utenlandske butikker funnet veien til Norge. De fleste starter i hovedstaden, med mål om å etablere seg i de andre store byene etterhvert, og distriktene til slutt. De fleste har vært i det rimelige eller midtre sjiktet, som ovennevnte Zara - eller britiske Coast og Karen Millen, men også de mer eksklusive butikkene finner nå veien til Norge. Blant annet åpnet den franske veskegiganten Louis Vuitton i Oslo før jul, og det ryktes at blant annet Hugo Boss, Chanel og Gucci skal være på vei.

Når vi vet at nordmenn bruker 5,6 prosent av vår disponible inntekt på klær og sko - det folk flest kaller shopping - er det kanskje ikke så rart at flere er interessert i en del av kaken?

I sitt hjemland Sverige har Gina Tricot, på de ti årene kjeden har eksistert, etablert seg som en av de aller største, og kjedens 64 butikker hadde i fjor en omsetning på rundt 750 millioner svenske kroner eksklusive moms.

Prisnivået ligger i det rimeligste sjiktet, topper koster fra 79 til 199 kroner, mens jeans ligger på mellom 299 og 499.

H&M går mot strømmen

Det kan være verdt å merke seg, at omtrent samtidig som nyheten sprang om at vi nordmenn kan glede oss over større konkurranse i det rimelige klessegmentet, tar svenskenes billig-kjede nummer én skrittet videre og etablerer en mer eksklusiv og dyrere kleskjede. H&Ms nye satsning heter Cos, og her skal prisnivået ligge rundt 75 prosent over H&Ms ordinære priser.