<b>EI KRONE HER OG EI KRONE DER: </B>Det kan fort bli flere kroner av sånt. Men klagerne i våre eksempler er trolig mer opptatt av selve prinsippene enn pengene.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
EI KRONE HER OG EI KRONE DER: Det kan fort bli flere kroner av sånt. Men klagerne i våre eksempler er trolig mer opptatt av selve prinsippene enn pengene. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Norske mobilkunder kjører klagesaker på én krone

Sjekker du også telefonregninga på jakt etter ukjente utgifter?

Å klage lønner seg. Det forteller vi våre lesere hver eneste uke.

Men noen ganger spør vi oss selv om det kanskje burde gå noen grenser for hvor små beløp man velger å starte langdryge klageprosesser over.

Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon, som behandler klagesaker mot blant annet mobiloperatører, er ett av stedene hvor noen stadig synes det er verdt å bruke månedsvis på å få tilbake én krone.

Ja, du leste riktig: Det mest spesielle eksempelet i denne artikkelen dreier seg om én krone. Og, ja: Å først ta en klagesak med motparten, og så til i en klagenemnd, tar månedsvis. Ofte nesten et år.

Her er årets tre aller minste klagesaker fra Brukerklagenemnda, hvor de overdramatiske illustrasjonsbildene koster mer enn beløpene klagesakene handler om.

LES OGSÅ: Den største klagesaken vi har omtalt? 150.000 kroner på surfing i Tyrkia!

SINT MANN: «Jeg har da aldri sendt tekstmeldinger til utlandet!? Disse 12 kronene og 95 ørene skal jeg få tilbake om det så tar meg et år! Foto: SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX Vis mer


#3: 13 kroner til utlandet

Som Dinside har fortalt deg, kan det faktisk bli dyrt å sende vanlige tekstmeldinger til og fra utlandet. Det fikk en dJuice-kunde erfare i år – eller, stryk det: Det syntes en dJuice-kunde han fikk erfare i år.

Han fant nemlig 12 kroner og 95 øre på telefonregninga si som stammet fra SMS-er sendt til EØS-land utenfor Norden. Problemet var bare at mannen ikke kunne forstå at han noen sinne hadde sendt meldinger til land så langt vekk.

Men de 12,95 kronene må mannen se langt etter. Brukerklagenemnda ble tilkalt, men ser på operatørens trafikklogger som bevis nok på at mannen faktisk hadde sendt tekstmeldingene.

Og neste halvliter med Cola må dermed finansieres på andre måter.

LES OGSÅ: Brukte 25.000 kroner på sextelefon-maraton

TRIST KVINNE: «Rolf, jeg har dårlige nyheter, sett deg ned og hold hodet i hendene, det blir tøft økonomisk framover.» Foto: SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX Vis mer


#2: Taxi til en femmer

En One Call-kunde fant punktet «varekjøp med mobil» på telefonregninga si. Ikke hadde hun smarttelefon, og ikke brukte hun mobilt internett, så disse 5 kronene kunne hun ikke forstå hvor kom fra.

Det viste seg å dreie seg om meldinger fra et taxiselskap, etter diverse taxiturer bestilt på nett. Og nettsidene sier sågar at «tjenesten belaster ditt mobilabonnement med kr. 1,-».

Mobiloperatøren ville derfor ikke dekke utgiftene, som senere i klageprosessen hadde økt til hele 7 kroner, og kvinnen tok derfor saken videre til Brukerklagenemnda. Men de viser til at kunden ble informert i henhold til CPA-regelverket for slike tjenester, og vil heller ikke gi kvinnen tilbake sine 7 kroner.

Hele regninga på 837,90 kroner må derfor betales, i stedet for 830,90 kroner, som kvinnen i det lengste håpa på.

LES OGSÅ: Venta i tre timer på spåkone – må punge ut over 4.000 kroner

NEIII: «Hva i alle dager gjør denne krona på telefonregninga mi!? Gi den tilbake, nå! Eller om et års tid da, etter at nemnda har tatt sin avgjørelse, alt etter som hvor stor pågang sekretariatet har for øyeblikket.» Foto: SHUTTERSTOCK / NTB SCANPIX Vis mer


#1: En ukronet vinner

Siden 50-øringen forsvant i 2012, har én krone praktisk talt vært det minste beløpet du kan betale for noe som helst. Og dermed er det også én krone det står om i den aller minste klagesaken i år.

Er det greit å kjøre klagesaker på så små beløp?

(Avsluttet)
Kanskje, om prinsippet er viktig nok(33%) 1144
Ja, rett skal være rett! (32%) 1110
Nei, dette koster samfunnet penger!(31%) 1060
Jeg klager ikke på klaging(4%) 135
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


En Chess-kunde fant ei krone han ikke kjente igjen på telefonregninga si, og fikk beskjed om at denne ble belasta da han fikk en bekreftelsesmelding etter å ha bestilt en taxi. Kunden mente han aldri hadde godkjent noe slikt gebyr, og krevde krona tilbake.

I motsetning til saken over, er faktisk Brukerklagenemnda helt enig med kunden. Nemnda mener nemlig taxiselskapet brøt regelverket ved å ikke informere godt nok om krona.

Årets minste klagesak ga dermed årets minste kreditering: Chess må tilbakebetale én krone til kunden. Kunden ler neppe hele veien til banken, men humrer sikkert litt likevel.

LES OGSÅ: Mobilkunde brukte 15.000 kroner på FarmVille-spill