Carlings og Cubus er blant flere butikker i Varner-Gruppen som får på grensen til stryk i Grønn Hverdags kartlegging. Foto: Tuva Moflag
Carlings og Cubus er blant flere butikker i Varner-Gruppen som får på grensen til stryk i Grønn Hverdags kartlegging. Foto: Tuva MoflagVis mer

Norske klesbutikker får stryk

Oversikten som gjør det lettere å velge etisk riktig.

Som forbruker kan det være vanskelig å vite om klærne vi kjøper er produsert under forhold som er verdige for de ansatte og bærekraftige for naturen.

Er du opptatt hvordan klærne dine er produsert? En ny oversikt fra Grønn Hverdag gjør det enklere for forbrukerne å gjøre gode kjøp.

Kommentar: Er det prispresset som ødelegger utvalget i matbutikkene?

Bare to får grønt lys


Grønn Hverdag har stilt kjedene spørsmål innen tema som etiske kolleksjoner, samfunnsansvar, leverandørinformasjon, kjemikaliebruk, etiske retningslinjer, lønn og fagforeningsvirksomhet, dyrevelferd, kvalitet og materialbruk.

På bakgrunn av kartleggingen er det bare to klesmerker som får grønt lys av organisasjonen. Det svenske jeansmerket Nudie Jeans og det norske klesmerket Alpaca Society. Nudie Jeans har også fått beste karakter i internasjonale kartlegginger, og er rangert på topp av tjenesten Rank A Brand.

På grunnlag av en samlet vurdering har Grønn Hverdag plassert kleskjedene/-merkene i en av fire kategorier. Av 34 undersøkte aktører, er det hele 25 aktører som får stryk eller på grensen til stryk.

Les også: Med app-en Free2Work kan du scanne strekkoden for å få sannheten om varene du kjøper

På god vei

Hennes og Mauritz er blant kjedene som anses på være på god vei i sitt arbeid med etikk og miljø. Foto: Per Ervland Vis mer


Kleskjedene H&M, Lindex, KappAhl, Gudrun Sjödén, Filippa K, Moods of Norway og Indiska Magasinet får alle gult lys og vurderes til å være på god vei. Men Grønn Hverdag er i vurderingen tydelig på at store forbedringer må til for å få toppkarakter. Lyspunktet hos en del av disse aktørene er at flere av dem har egne kolleksjoner som vurderes å holde en høyere etisk standard enn aktørene samlet oppnår.

Mens både Grønn Hverdag og Rank A Brand vurderer H&M som nest best i klassen, blir nettopp denne kjeden trukket frem som et dårlig eksempel av Clean Clothes Campaign. I Norge er det Framtiden i våre hender som står bak kampanjen. CCC jobber for at tekstilarbeidere skal få en lønn de kan leve av, med et særlig fokus på Kambodsja. Hvis du virkelig ønsker å bidra til at de som produserer klærne dine skal få det bedre, kan du godt tillate deg å være en litt krevende kunde.

– Spør om miljø- og arbeidsforhold hver gang du handler. Jo flere forbrukere som stiller krav, jo mer har butikkene å tjene på å være ansvarlige. Se etter miljømerker som økologisk bomull, og sjekk om butikken offentliggjør leverandørlistene sine, har Stina Billinger, leder for bærekraft i Storebrand tidligere uttalt til DinSide.

Les også: Coop overvåker handlekurven din

Voice og Varner-Gruppen kommer dårlig ut

I rangeringen er det 19 aktører som får oransje lys, og vurderes til å være på grensen til stryk. Blant disse 19 er hele ti kjeder en del av Varnergruppen. Av gruppens butikker er Cubus, Carlings, Bikbok, Dressmann, Dressmann XL, Vivikes, Urban, Wow, Volt og Wearhouse vurdert.

– Vi har gjennomgått rapporten i vår organisasjon, og vi vil i første omgang ta initiativet til en avklaring med Grønn Hverdag rundt noen av resultatene. Når dette er gjort vil vi integrere rapporten i vårt kontinuerlige arbeid for å forbedre miljøvennligheten og bærekraftigheten i vår produksjon. Det er avgjørende for oss å kunne tilby våre kunder varer som er produsert på en forsvarlig måte, sier Julie Bragli Eckhardt, pressekontakt i Varner-Gruppen til DinSide.

Match garanterer at du får komplimenter for klærne. Men kan de garantere at plaggene er produsert under verdige forhold? Foto: Berit B. Njarga Vis mer


Aktørene Boys of Europe, VIC og Match og Jean Paul er en del av Voice Norge, som igjen eies av Gresvig.

– Vi venter fortsatt på begrunnelsen for resultatet av denne undersøkelsen, da vi ikke er enige i flere av punktene mht fremgangsmåte og konklusjon, sier Hilde Slettvoll i Voice Norge AS til DinSide.

Øvrige butikker som får oransje lys er Gina Tricot, Uno Danmark Oslo AS, Pierre Robert Group, Zizzi og Noa Noa.

Les også: Sparer 100.000 på kjøpestopp

Verst i klassen

Seks aktører får rødt lys og regelrett stryk i Grønn Hverdags kartlegging. Her finner vi Sparkjøp, Uniform, Johnny Love, Brandstad, Riccovero og Line of Oslo.

Hvis et av dine favorittmerker er blant verstingene, har du to valg hvis du er opptatt av ansvarlig forbruk.

  1. Velg heller andre merker, som holder en høyere standard innenfor etikk og miljø.
  2. Gi klar beskjed til butikken at de må skjerpe seg hvis de ønsker å beholde deg som kunde.

Les også: Stopper salg av genmodifisert popcorn i Norge