<b>DOBBELT ULOVLIG:</b> Norsk Tipping utga seg for å være en forbruker da de gjennomførte sitt skjulte reklamestunt. Resultatet ble en bot på 200.000 kroner.  Foto: Finn.no/Facebook.com/DinSide.no
DOBBELT ULOVLIG: Norsk Tipping utga seg for å være en forbruker da de gjennomførte sitt skjulte reklamestunt. Resultatet ble en bot på 200.000 kroner. Foto: Finn.no/Facebook.com/DinSide.noVis mer

Norsk Tipping får 200.000 kroner i bot

– En viktig forbrukerseier, sier forbrukerombud Gry Nergård.

I fjor høst ble det lagt ut en rekke annonser på Finn.no der en angivelig lottomillionær ga bort en rekke av sine eiendeler. Det viste seg at Norsk Tipping sto bak annonsene. De falske annonsene ble vist 362.000 ganger på Finn.no og 32.000 interessenter kontaktet den fiktive personen per e-post.

Reklamestuntet fikk Forbrukerombudet til å reagere. Nå har Markedsrådet slått fast at Norsk Tipping har brutt forbudet mot skjult reklame, og ilagt selskapet en bot på 200.000 kroner.

– En viktig forbrukerseier, sier forbrukerombud Gry Nergård i en pressemelding.

Les også: Klarer du å se hva som er reklame?

Dobbelt ulovlig

Næringsdrivende har ikke lov til å utgi seg for å være en forbruker. I tillegg unnlot Norsk Tipping å opplyse om at annonsene var en del av en markedsføringskampanje. Norsk Tipping har dermed opptrådt dobbelt ulovlig i forbindelse med reklamestuntet.

– Forbudet mot skjult reklame er et viktig prinsipp i markedsretten. Forbrukerne har krav på å vite når de blir utsatt for reklame. Vi er svært fornøyde med at Markedsrådet har slått fast at Norsk Tipping sitt reklamestunt var ulovlig, uttaler Nergård i pressemeldingen.

Les også: Facebook-annonser kan være ulovlig spam

Finn.no slipper unna

Finn.no: Var med på leken. Må IKKE tåle steken. Vis mer


Til tross for at Finn.no har innrømmet at de var kjent med og la tilrette for Norsk Tippings reklamestunt, får det ikke noen konsekvenser for Finn.no i denne sammenhengen.

Hvorfor blir ikke Finn.no ilagt bot for dette ulovlige reklamestuntet?

– Det er først og fremst ansvarlig annonsør som er ansvarlig etter markedsføringsloven. Derfor har vi rettet vår klage mot Norsk Tipping og mener at det var riktig i denne saken. Dette var et spesielt tilfelle der en stor aktør bedrev skjult markedsføring i stor skala. Vi har ikke vært borte i noe lignende tidligere, men vi ser at skjult reklame er et økende problem, uttaler Nergård til DinSide.

Norsk Tipping uttaler at de tar boten til etterretning.

– Vi satt inn noen annonser på Finn.no og ga bort alt fra flat-TV til bruktbil. Mottakerne av disse tingene er kjempefornøyde. Men avgjørelsen til Markedsrådet må vi bare ta til etterretning og ha i bakhodet ved neste korsvei, sier Einar Busterud, direktør for kommunikasjon og strategi i Norsk Tipping til DinSide.

Les også: Tollsjokk fra Tollpost etter kjøp på e-bay

Økende problem

Forbrukerombudet opplyser til DinSide at skjult reklame er et økende problem og et stort fokusområdet for ombudet.

– Vi utsettes stadig for mer skjult reklame. Det arrangeres til og med kurs i hvordan man skal unngå at reklamebudskapet fremstår som reklame. Utviklingen er bekymringsfull for forbrukerne. Skjult reklame blant annet er et stort problem i blogger, og det er derfor et fokusområde for ombudet nå, sier Nergård til DinSide.

Les også: