Britene forsøker nå å se på det nordiske kostholdet for å ta opp kampen mot økende overvekt.  Foto: colourbox.com
Britene forsøker nå å se på det nordiske kostholdet for å ta opp kampen mot økende overvekt. Foto: colourbox.comVis mer

Norsk kosthold sunnere enn antatt

Britene blir stadig mer overvektige, nå skjeler de til Norden for å se hva vi spiser.

Reinsdyr, kjøttkaker, rosenkål og multer; typiske ingredienser i det norske kostholdet. Hvis du hittil har spist kjøttkaker med dårlig samvittighet, kan du glede deg over de nye resultatene fra Storbritannia.

De viser nemlig at det tradisjonelle nordiske/norske kostholdet er langt sunnere enn tidligere antatt, ifølge dailymail.co.uk.

Lenge har vi blitt oppfordret til å spise typisk middelhavsmat; olivenolje og soltørkede tomater er blant noen av ingrediensene som skal ha vært inngangsporten til en slank kropp.

Skandinavisk - i stedet for middelhavsmat

Problemet med den typiske middelhavsmenyen, er at den er vanskelig å følge for nordeuropeere. Derfor har det nå blitt satt i gang et omfattende prosjekt som tar sikte på å finne et sunt kosthold tilpasset de nordlige breddegrader.

Professor ved Universitetet i Danmark, Arne Astrup, ekspert på fedme, står i spissen for prosjektet som har fått navnet ”Nordisk diett”. Prosjektet er ventet å koste 12,2 millioner pund (118 millioner NOK), og målet er finne fram til et kosthold som henvender seg til nordeuropeere.

- Planen er å utvikle et alternativ til middelhavsdietten, som de siste to tiårene har hatt status som overlegen når det gjelder sunn mat, sier Astrup.

Kål og tyttebær

Det pekes blant annet på at bladrike grønnsaker, som rosenkål og kål, inneholder svært høye nivåer av antioksidanter, og dette er varer som er lett tilgjengelige i Nord-Europa.

En norsk studie viser dessuten at typiske norske bærarter, som blåbær, tyttebær og multer er en veldig god kilde til de sunne fettsyrene omega-3. En kombinasjon av mye frukt, grønnsaker, olivenolje, nøtter og korn - og lave mengder rødt kjøtt og meieriprodukter - har vist seg å bekjempe hjertesykdommer, diabetes og fedme.

Men studier viser at nordeuropeere har vanskelig for å holde seg til et slikt kosthold.

- Mye tyder på at fett i kjøtt ikke er så usunt som vi hittil har trodd, sier Astrup.

Den nordiske menyen blir nå kopiert av britene. Tradisjonelle retter som grøt, kjøttkaker og reinsdyrstek viser seg å ha slankende effekt. Foto: dailymail.co.uk Vis mer


- Det høye proteininnholdet i magre meieriprodukter; sunn fisk og mager biff, er svært nyttig hvis du vil føle deg mett med færrest mulig kalorier. For å opprettholde en sunn kroppsvekt, bør ikke disse ingrediensene fjernes fra menyen.

Vil ta livet av Mc’ern

- Typiske nordiske retter som laks, ørret, torsk og sild, samt magert kjøtt fra elg og rein, er egentlig sunne alternativer, fortsetter den danske professoren.

Han legger til at utbredelsen av fedme i Skandinavia bare er rundt 60 prosent av hva den er i Storbritannia.

- Vi ønsker å finne et alternativ som kan få folk til å holde seg unna lettvinte løsninger som McDonald's, men som likevel er enkelt å lage selv.

Mye proteiner

Noe av bakgrunnen for den nordiske kostholdsundersøkelsen, er resultater fra en undersøkelse der 250 menn og kvinner deltok.

Undersøkelsen viste blant annet at det er proteiner, og ikke karbohydrater, som er nøkkelen som skal bekjempe overvekt.

I studien ble deltakerne bedt om å følge en av fire dietter over seks måneder. De ulike diettene skilte seg ved at de enten inneholdt mye eller lite protein, kombinert med matvarer som hadde en høy eller lav glykemisk indeks (GI).

Matvarer med lav GI, som grøt og brød av sammalt hvete, holder deg mett lenge, mens hvitt brød og ris har høy GI og gjør deg fort sulten igjen, og derfor bør unngås hvis du vil ned i vekt.

Resultatet viste at de som fulgte en diett bestående av mye proteiner, gikk mest ned i vekt, uavhengig av GI. De som fulgte dietten med lite proteiner, gikk imidlertid ikke ned i vekt, selv om de også spiste matvarer med lav GI.

Ergo viser den foreløpige undersøkelsen at høyt inntak av proteiner, har en positiv virkning på metthetsfølelsen. Noe som blant annet skyldes at proteiner har en god effekt når det gjelder å påskynde metabolismen i kroppen.

Kilde: dailymail.co.uk