<b>ER DETTE LOV?</b> Nei, mener Forbrukerrådet.  Foto: Per Ervland
ER DETTE LOV? Nei, mener Forbrukerrådet. Foto: Per ErvlandVis mer

Norsk firma lager egne regler

- Det synes som om vilkårene er lovstridige, sier Forbrukerrådet.

Det er Øyvind Hulleberg som tipset oss da han reagerte på vilkårene hos Tekniker24, et populært firma som reparerer elektronisk utstyr, blant annet iPhones.

I sine avtalevilkår for reparasjonsoppdrag vil de ha kunden til å skrive under på at et purregbyr på 199 kroner vil påløpe dersom betalingsfristen på syv dager ikke overholdes.

- Dette er jo helt feil. Purregebyret kan jo ikke være høyere enn 60 kr i år, og de kan jo ikke ilegge purregebyr før det er gått 14 dager etter opprinnelig forfall, sier Hulleberg til DinSide.

Da han tok kontakt med firmaet, fikk han imidlertid beskjed om at han måtte sette seg bedre inn i sakene, men nå får Hulleberg støtte fra Forbrukerrådet.

Se også: Det ble billigere inkasso

Maks 60 kroner første gang

Ifølge Inkassoloven kan purregebyret være på maksimalt en tiendedel av inkassosatsen, som fastsettes hvert år i Forskrift til inkassoloven. Maksimal sats for gebyr på purrenota er per 1. januar 2010 60 kroner. Det skal heller ikke beregnes merverdiavgift på gebyr som gjelder purring.

Olav Nyhus er jurist regiondirektør i Forbrukerrådet. Foto: CF Wessenberg/Kolonihaven Vis mer


Videre kan ingen ilegges purregebyr før det har gått 14 dager siden betalingsfristen. Noen instanser, som Lånekassen, har lov til å ta et høyere purregebyr, men dette må vedtas av Stortinget.

- Man kan ikke lage egne regler for dette, og reglene gjelder uavhengig av om skyldner er forbruker eller næringsdrivende. Det synes som denne delen av vilkårene til Tekniker 24 er lovstridige, sier Olav Nyhus, regiondirektør i Forbrukerrådet, til DinSide.

Hele inkassoloven (ekstern lenke)

- Så lenge kunden signerer

Patrik Kobiela i Tekniker24 sier han er klar over at de opererer med andre vilkår enn det som står i Inkassoloven, men at de har jurister som hevder at dette er lov så lenge kunden har signert på avtalevilkårene.

- Dersom kunden sender inn mobiltelefonen uten å ha signert vår skademelding, så kan vi ikke ta mer enn 60 kroner i purregebyr. Hvis vi derimot opplyser kunden om dette på forhånd, og kunden aksepterer dette, så skal det være i orden, sier Kobiela til DinSide.

Forbrukerrådet er ikke enig i at man kan gjøre egne avtaler:

- Ikke når det gjelder inkassokostnadene. De andre vilkårene vil nok etter omstendighetene kunne vurderes som lovlige, men å avtale noe annet enn lovreguleringen når det gjelder purring og inkasso, det er det ikke anledning til, sier Olav Nyhus.

Les mer om inkasso og hva du kan gjøre, hos Forbrukerrådet.