BEST: Drammen har hatt et frynsete rykte, men har de siste årene blomstret med elvepromenade og ikke minst Norges beste kommune-service.  Foto: Per Ervland
BEST: Drammen har hatt et frynsete rykte, men har de siste årene blomstret med elvepromenade og ikke minst Norges beste kommune-service. Foto: Per ErvlandVis mer

Norges beste service-kommuner

Raskest hjelp får du på telefonen, spesielt om du bor i nærheten av Oslo.

- Det er gledelig å registrere at kommunene forbedrer seg, og i større grad enn tidligere klarer å gi borgerne raske og riktige svar på dagligdagse spørsmål, sier direktør Randi Flesland i Forbrukerrådet på deres nettsider.

Rådet har testet servicenivået i 76 norske kommuner.

Gjennom 1.216 henvendelser på både telefon, chat, epost og nettsider har Forbrukerrådet søkt etter dagligdags informasjon, som barnehagespørsmål og skoleruter.

Av disse 1.216 henvendelsene, har testpersonene fått svar på omlag tre av fire.

Bygge selv? Nervøs for hva kommunen kommer til å si? Her får du alle byggereglene på ett sted!

Dermed får 45 av de 76 kommunene, eller seks av ti, godkjent-stempel på servicen sin, ifølge rapporten.

RASKEST: Vil du ha svar på det du lurer på, kan det lønne seg å ta en telefon. Foto: Forbrukerrådets rapport Vis mer


Telefon går raskest

Her er noen av hovedfunnene i rapporten:

  • Syv av ti eposter blir besvart innen en uke, men kun fem kommuner svarer på alle eposter innen et døgn
  • En av fire kommuner tilbyr chat, men kun tre av de 76 testede har en "optimal løsning"
  • Ni av ti nettsider er "gode" eller "ganske gode", og syv av åtte ting rådet søkte etter ble funnet på nettsidene, selv om mange har utdatert informasjon
  • Samtlige kommuner har søknadsskjema for barnehage og skolerute på nett
  • Rådet fikk god hjelp i over åtte av ti telefonsamtaler, og dette ble dermed den beste måten å få hjelp på
  • I syv av ti kommuner fikk rådet svar på første forsøk

I disse kommunene får du pant for piggdekkene dine

Best og verst

Selv om kommunene blir bedre, er det altså stort forbedringspotensial, i og med at fire av ti kommuner ikke har det Forbrukerrådet anser som godkjent service. Og det er stor forskjell på kommunene.

Er du fornøyd med din kommunes service? (Avsluttet)
Nei(59%) 157
Ja(41%) 109
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


De to beste er ifølge Forbrukerrådet Bærum og Drammen. "Disse er de to eneste kommunene som hjelper med 15 av 16 henvendelser" skriver rådet i rapporten.

Bak disse to kommer to andre som ligger like i nærheten både service-messig og geografisk: Lier og Asker. "Det er svært interessant at de fire kommunene vest for Oslo er de fire beste i vår test".

Oslo selv får ikke skryt av Forbrukerrådet. De får kun 66 poeng av 100 mulige, og dermed "ikke godkjent"-stempel.

De verste kommunene skal ifølge rapporten være Oppdal, Sømna og Harstad, som får kun 47 poeng. Samtidig poengterer rådet at dette ikke er "direkte dårlig, men middels".

For å sjekke hvordan din kommune har gjort det, finner du hele listen på Forbrukerportalen.no.

- Endring i eiendomsskatten vil føre til sosial siling!