Nordmenns dyre vaner

Produktserier i begrenset opplag er mer populære enn noensinne. Se bildespesial.

«Folk lar seg lure med vilje.Kjetil Try»


- Alt som det er knapphet om, vil det bli slåsskamp om. Slik har det alltid vært, sier den kjente reklamemannen Kjetil Try, som er kreativ leder i Try Reklamebyrå.

Nå er vi imidlertid inne i en tid hvor sjeldne, eksklusive og unike produkter er mer populære enn noensinne. Stadig flere produsenter lanserer produktserier i begrenset opplag - et uttrykk som kanskje er mer kjent på engelsk, som "limited edtions".

Elizabeth Ardens populære Eight Hour Cream kommer stadig i ny innpakning. Denne limited edition-utgaven kom i krukke. Foto: Produsenten Vis mer

Nordmenns dyre vaner

  1. Eksklusive godbiter


Bildespesial: I begrenset opplag

Et resultat av overflod

- Det er helt naturlig at dette er et populært fenomen i vår verden av overflod. Vi har mer penger og flere valg enn noen gang, og derfor er det nå også viktigere å vise eksklusivitet, kommenterer Kjetil Try.

Men det å lansere en "limited edition" vil ikke fungere for alle produsenter - alltid.

- For eksempel vil ikke en kjede som Lindex tjene noe på å fortelle at "denne typen dametruse finnes i kun 9000 eksemplarer". Det må være et produkt som vil bli oppfattet som eksklusivt og attraktivt. I tillegg må det være noe det er mulig å skape litt blest rundt, forklarer Try.

Populariteten rundt produkter i begrenset opplag vil gå litt opp og ned, tror Try. - Dersom "alle" begynner med dette, vil det etter hvert bli mindre attraktivt. Alt det er lite av, er spennende.

Try forteller at "limited editions" benyttes relativt sjelden i Norge. - Det er mye mer vanlig for store produsenter i land som USA og England. Her hjemme er markedet litt for lite til at det vanligvis vil lønne seg.

Innsideluksus

«Tanken om at produkter skal være tilgjengelige i begrenset utvalg, vil preget markedet. Vi vil kreve at varer og tjenester skal tilpasses vår egen smak, livsfase og behov - her og nå. Det er ikke bare kjendiser og celebriteter som vil få VIP-service.Sjefredaktør Ellen Arnstad, i siste utgave av Henne»


Ifølge trendanalytiker i Opinion, Marius Jensen, har luksus og premium-varer blitt demokratisert.

Den britiske trendguruen Tyler Brulée, tidligere redaktør av Wallpaper, og nå ansvarlig for Monocle, har uttalt at vi nå må lage überpremium-varer; enten ved å presse prisen så høyt at nesten ingen har råd, eller rett og slett begrense tilgang på informasjon og kunnskap, for eksempel i et nettverk.

Jensen tror vi får se mer av denne trenden, som han kaller innsideluksus, i det inneværende året.

- Det skal være ekskluderende. Det skal være hemmelig luksus, gjerne så hemmelig og eksklusivt at man må være innenfor for å i det hele tatt vite at det er luksus.

Påske-produkt

Et eksempel er imidlertid Stabburet, som til en påskeferie lanserte "Nugatti med appelsinsmak".

- De reklamerte med at dette produktet skulle man bare få kjøpt denne ene påsken. Så ville det være borte. Dette for å appellere til folks nysgjerrighet og redselen for å gå glipp av denne enestående muligheten, mener Try.

- Lar folk seg lure av denne typen markedsføring?

- Ja, men folk lar seg lure med vilje. Det er mer riktig å si at folk velger å la seg forføre. De vet at de har latt seg påvirke, men det betyr mer å ha det "kule og unike" produktet.

Klær egner seg

Christian Lacroixs kolleksjon for La Redoute høsten 2007 var så populær at han nå har laget en til. Foto: La Redoute Vis mer

Nordmenns dyre vaner

  1. Eksklusive godbiter


Et annet godt eksempel på populære begrensede produktserier, er de mye omtalte designer-kolleksjonene til Hennes & Mauritz. Kleskjeden fikk mye medieoppmerksomhet og lange køer av kunder, da de lanserte kolleksjoner designet av blant andre Stella McCartney, Roberto Cavalli og Madonna. Kolleksjonene ble solgt i begrenset opplag i spesielt utvalgte butikker.

Postordrekatalogen La Redoute har lange tradisjoner for å gi ut kolleksjoner i samarbeid med ulike designere. Sist ute var Christian Lacroix, som har designet både klær og interiørartikler. Slike samarbeidskolleksjoner er jo langt rimeligere enn designernes ordinære kolleksjoner, men likevel dyrere enn det man vanligvis finner på La Redoute.

Ifølge Kjetil Try, er det nettopp klær, som er det mest aktuelle produktet å lage i begrensede opplag. - I klesveien er det ekstra viktig å ha noe som ikke alle andre har. Det er også grunnen til at det finnes et marked for haute couture. Folk med ekstremt mye penger betaler gjerne en halv million kroner for et antrekk som finnes i kun ett eksemplar og som er spesialdesignet for dem.

Se flere limited edition-produkter her

Tidligere artikler på DinSide