<B>PASS DEG: </B>Stikker tyver av med mobilen din, kan de tappe deg for tusenvis av kroner gjennom telefonregningen.  Foto: ALL OVER PRESS
PASS DEG: Stikker tyver av med mobilen din, kan de tappe deg for tusenvis av kroner gjennom telefonregningen. Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Nordmenn taper titusenvis på mobiltyverier i Barcelona

Tyvene svei av 63.000 kroner på 12 timer, i det nemnda kaller organisert svindel.

Barcelona i Spania er en av verdens mest besøkte byer, og dermed en av byene hvor flest turister opplever tyverier.

Frastjeles du en mobiltelefon, kan tapet bli langt høyere enn mobilens verdi. Tyvene kan nemlig misbruke telefonen din for titusenvis av kroner på få timer, og du risikerer å måtte betale mye av det selv.

Bare sist desember behandlet Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon fem saker hvor nordmenn fikk mobilene sine stjålet og misbrukt i Barcelona.

Samtlige må selv dekke mye av tapet selv, og grunnen er enkel: De reagerte ikke raskt nok.

LES OGSÅ: Trønder på Oslo-besøk frastjålet mobil, tapte 19.000 kroner


La seg uten å vite om stjålet mobil

Den verste historien handler om en mann som var i Barcelona juni 2013. Mobilen hadde han i sekken, og da han la seg for natta var han sikker på at mobilen fortsatt lå nettopp der.

Ikke før neste morgen oppdaget han at mobilen var stjålet, og allerede sperret da han kontaktet operatøren like etterpå.

Men på grunn av forsinkelser i systemet fikk tyvene likevel misbrukt mobilen for hele 63.338 kroner i løpet av 12 timer. Tyvene fikk altså ut nesten 5.300 kroner hver time.

Da nordmannen senere fikk en telefonregning på totalt 64.615 kroner, spurte han sjokkert om denne faktisk måtte betales i sin helhet.

- Ja, for du varslet oss ikke innen seks timer etter tyveriet, og opptrådte derfor grovt uaktsomt, mente operatøren.

Nordmannen mente han hadde sagt fra så tidlig han kunne, og tok saken videre til Brukerklagenemnda. Her får han hjelp, men tyveriet blir likevel dyrt.

LES OGSÅ: Visste du at reiseforsikringen ikke dekker tyveri av gjenglemte ting?

Mistenker organisert svindel

Brukerklagenemnda synes kunden burde oppdaget tyveriet tidligere, altså før han la seg for å sove. At han sa fra så fort han oppdaget tyveriet holder ikke, og operatøren kan derfor kreve at kunden betaler for misbruket. Samtidig:

Har du blitt frastjålet en mobil? (Avsluttet)
Nei(73%) 1093
Ja, men tapte bare mobilen(23%) 342
Ja, og tapte penger på misbruk(4%) 56
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


«Til forskjell fra tidligere saker med stjålet mobiltelefon, synes de siste saken ikke være rene vinningstyverier eller foretatt for å foreta ordinære samtaler» skriver nemnda i sin avgjørelse.

De tror tyvene utfører en organisert svindel, hvor mobilene brukes til å tappe penger direkte fra tidligere eier. I dette eksempelet gjennom telefonkonferanser til Niue-øya i Stillehavet.

Slik svindel mener nemnda operatøren må ta noe av ansvaret for. De mener dessuten det ikke er rimelig å ta ut fortjeneste av tyvenes bruk, uansett hva den er.

Nemnda gir derfor mannen delvis medhold. De anbefaler at operatøren fjerner 43.313 kroner fra regninga, og at nordmannen «bare» skal betale 20.207 kroner av egen lomme.

Operatøren ikke følge vedtaket, men vil i de aller fleste tilfeller gjøre det.


Unngå samme smell

Som sagt er denne historien langt fra unik, og du kan lese om de andre desemberklagene i faktaboksen. Også her handlet det om nordmenn som varslet om tyveriene for sent, samtidig som misbruket anses som svindel.

For at din ferietur ikke skal havne i en slik faktaboks må du med andre ord passe på.

LES OGSÅ: Slik sikrer du iPhone-, Android- og Windows Phone-mobiler mot tyveri