<b>SLITER MED OPPSIGELSER: </B>Øyvind Repvik er ikke alene om å ha problemer med å si opp Telio-abonnementet sitt. Og Telio-kunder er ikke alene, heller.  Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
SLITER MED OPPSIGELSER: Øyvind Repvik er ikke alene om å ha problemer med å si opp Telio-abonnementet sitt. Og Telio-kunder er ikke alene, heller. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Nordmenn sliter med å si opp abonnementene sine

Krever oppsigelser per telefon og betalt for ekstra måned.

- Jeg har aldri vært borti så fantastisk dårlig kundeservice før, forteller Øyvind Repvik til Dinside.

25. november i fjor tok han den første telefonen til teleselskapet Telio, for å si opp abonnementet sitt på mobilt bredbånd. Ventetida var lang, og han valgte å bli ringt tilbake. Men det ble han aldri.

Han prøvde igjen noen dager senere. Ingenting skjedde. Så prøvde han å si opp skriftlig, selv om Telio skal ha bedt om at alle oppsigelser tas på telefon. Ingenting skjedde. Turen gikk videre til Telios Facebook-sider. Ingenting skjedde.

Først 21. januar, etter å ha laget rabalder på Telios Facebook-sider, ble oppsigelsen behandla.

Repvik er langt fra alene om å slite med Telio, og Telio er ifølge Forbrukerombudet langt fra alene om å gjøre det vanskelig for kunder å slippe unna.

LES OGSÅ: Mister abonnementet TV-kanaler? Eller økes prisen? Dette har du krav på

MISFORNØYD: Øyvind Repvik ville si opp sitt abonnement hos Telio. Men de krevde at det skulle skje over telefon, noe han ikke fikk til, og det tok to måneder før avtalen var oppsagt. Foto: PRIVAT Vis mer


Gjør det vanskelig

Dinside har blitt kontaktet av flere Telio-kunder som hevder de forgjeves forsøker å komme seg ut, og på Telios Facebook-sider ligger det nå flere sinte innlegg.

Kunder som Repvik forteller at Telio setter krav til at oppsigelser tas på telefon. Der kommer de etter sigende ikke fram, og kundene blir heller ikke ringt tilbake slik de skal bli.

- Våre funn så langt har bekreftet det henvendelser fra forbrukere har indikert: Tilbydere har gjort det urimelig vanskelig for forbrukerne å si opp løpende avtaler, for eksempel ved å kreve at oppsigelse skjer i en spesiell kanal eller på en spesiell måte, sier nestleder Bente Øverli i Forbrukerombudet til Dinside.

I år skal de derfor jobbe for at operatørene stanser det ombudet ser på som urimelige krav til oppsigelser. Øverli uttaler seg her om oppsigelser generelt, ikke Telio spesielt.

LES OGSÅ: Dekningskart viser deg ikke hvor god dekning du får

Overraska direktør

- Dette overrasker meg veldig, sier kundeservicedirektør hos Telio, Tore Nyhammer, når vi legger fram anklagene mot selskapet hans.

Han ber om å få sjekke opp saken og ringe oss tilbake, men heller ikke da mener Nyhammer at det finnes noen spesielle problemer rundt oppsigelser.

- De kan ringe, eller ta det på chat eller e-post. Normalt sett er dette helt uproblematisk, sier Nyhammer, som samtidig understreker at de ikke godtar oppsigelser gjennom Facebook.

LES OGSÅ: Viasat tviholdt på kundene – måtte vente opptil fire måneder før de slapp fri

KJENNER PROBLEMET: Ifølge nestleder Bente Øverli i Forbrukerombudet er det mange som sliter med å si opp abonnementer i Norge. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer


Oppsigelsestider uten binding

Telio-kunder har også klaget på det de ser på som en oppsigelestid, selv om de ikke har binding. I villkårene står det: «Avtalen anses opphørt siste dag i den påfølgende måneden etter oppsigelsen ble mottatt.»

Etter oppsigelsen vil du altså få en regning for måneden etter, i tillegg til at du ikke får tilbakebetalt nåværende måned, som ofte allerede er forskuddsbetalt. I praksis snakker vi da en oppsigelsestid på opptil to måneder.

- Dette skal spare arbeid for oss og kunden. Det kan være kronglete å få pengene tilbake, og med små marginer i denne bransjen er det viktig å ikke lage for mye arbeid rundt disse tingene, sier Nyhammer i Telio, som sikter til kunder som sier opp i slutten av måneden.

LES OGSÅ: Lønner det seg å kjøpe mobil med bindingstid?

Operatørene med oppsigelsestid

- Mange blir nok overrasket over dette vilkåret, tror Øverli i Forbrukerombudet.

Men Telio er slett ikke alene om å ha et slikt vilkår. Dinside har sjekka hvilke mobiloperatører som tar betalt for en ny måned etter oppsigelsen. De med «nei» i denne tabellen krever bare betaling for gjeldende måned, som du trolig allerede har forskuddsbetalt.

 Utdrag fra vilkåreneBetale ekstra måned?
Telenor«umiddelbar virkning»Nei
Netcom«dagen etter at oppsigelsen»Nei
dJuice«månedsavgift for inneværende måned»Nei
Chess«så snart som mulig»Nei
OneCall«ut inneværende måned»Nei
Talkmore«uten forutgående varsel»*Nei
Telio«siste dag i den påfølgende måneden»Ja
Hello«tilbakebetales ikke forskuddsbetalt månedsavgift »Nei
ICE.net«1 måneds varsel regnet fra førstkommende måned»Ja
Telipol«ut samme kalendermåned + 1 måned»Ja
ChiliMobil«dagen etter at oppsigelsen»Nei
Banzai«én måneds skriftlig varsel»Ja
(*vilkårsteksten ble oppdatert etter Dinsides publisering, og vi har endra «ja» til «nei»)


Ikke ulovlig

Vi kan dessverre ikke garantere at lista over er riktig; vilkårene er ofte kompliserte, og som du ser varierer formuleringene. Forbrukerombudet håper at du likevel vil prøve å lese dem.

- Forbrukerne bør ta dette med i vurderingen når de inngår en avtale, og de bør tenke over når de faktisk gir melding om oppsigelsen, mener nestleder Øverli.

- Men har operatørene lov til å holde på kunder etter de har sagt opp?

- Selv om vi mener at oppsigelsestidens lengde bør være så kort som mulig, har vi ikke vurdert den typen vilkår som ulovlig og i strid med loven så langt.

LES OGSÅ: Her er de billigste mobilabonnementene