Foto: Foto: Colourbox.com
Foto: Foto: Colourbox.comVis mer

Nordmenn ingen luksusdyr

I Norge og Nederland er folk minst opptatt av å kjøpe luksusmerker.

Dersom penger ikke hadde vært noen hindring, ville 20 prosent av konsumentene i verden valgt det italienske designmerket Gucci.

Dette ifølge en internasjonal markedsundersøkelse gjennomført av The Nielsen Company.

Gucci=gjennomtenkt

Chanel og Calvin Klein kom på delt andreplass i undersøkelsen som ble gjennomført i 48 land i hele verden i november 2007. På fjerdeplass kom Louis Vuitton, etterfulgt av Giorgio Armani, Christian Dior og Versace.

I samme undersøkelse i fjor kom Gucci på delt førsteplass med Giorgio Armani.

- Gucci ligger på topp fordi de klarer å innlemme kjerneverdiene sine i alle produkter; fra parfymer og solbriller, til smykker, vesker og ready-to-wear mote, uttaler Patrick Dodd, president for The Nielsen Company i Europa.

21 prosent av de spurte i undersøkelsen svarte at de for tiden kjøper designervarer.

Geografiske forskjeller

Det er imidlertid noen geografiske forskjeller i hvilke merker som foretrekkes. Blant kinesere er Chanel mest ettertraktet, mens russere heller velger Christian Dior. Russerne er også svake for Prada og Versace. I Hong Kong og på Fillippinene er det Louis Vuitton som gjelder, mens 25 prosent av japanerne ville kjøpt Hermes dersom de slapp å tenke på prisen.

Nord-Amerika er den verdensdelen hvor folk, tro det eller ei, er minst interessert i luksusmerker. Her svarte 35 prosent av konsumentene at de ikke ville kjøpt luksusmerker selv om de hadde uendelig med penger.

Sammen med nederlendere topper vi nordmenn listen over nasjonaliteter hvor folk er minst interessert i å kjøpe luksusmerker. 43 prosent av de spurte i Nederland og 37 prosent i Norge svarte at de ikke ville kjøpt luksusmerker selv om de hadde hatt uendelig med penger.

Status og kvalitet

Kanskje er nordmenn lite opptatt av luksusmerker fordi vi ikke produserer særlig mange luksusmerker selv? I Nielsens undersøkelse svarte nemlig 23 prosent av de spurte at de foretrekker å kjøpe luksusvarer av designere fra sitt eget land. Italia topper statistikken over å kjøpe sine egne luksusmerer; med Prada og Max Mara.

25 prosent av de spurte mente designvarer har betydelig høyere kvalitet enn standard produkter. Og 60 prosent mente at folk bruker designermerker som statussymboler.

For kvalitet alene er nemlig ikke den eneste grunnen til at folk kjøper luksusmerker. De må også klare å selge et bestemt "image", gjennom design og livsstil, som folk vil betale for.

Design-flatskjerm?

Til slutt har The Nielsen Company undersøkt hvordan markedet for luksusvarer blir videre fremover.

Her svarte 35 prosent av konsumentene at de kunne tenke seg å kjøpe en mobiltelefon utviklet i samarbeid med et kjent designmerke. Denne interessen har Prada og Giorgi Armani allerede benyttet seg av.

Nielsen spår at de dyreste luksusmerkene også snart vil tilby egne laptops, flatskjerm-TV-er og MP3-spillere.

Kilde: www.nielsen.com.