MEST I EUROPA: Vi topper netthandelstatistikken, men er sløve til å sjekke vilkår og nettsidenes seriøsitet.
MEST I EUROPA: Vi topper netthandelstatistikken, men er sløve til å sjekke vilkår og nettsidenes seriøsitet.Vis mer

Nordmenn handler mest på nett

Men vi leser ikke kjøpsvilkårene, og mange blir svindlet.

Til tross for at vi er på topp over netthandlere i Europa, dropper nesten halvparten av de som shopper på nett å lese kjøpsvilkårene. Det viser en EU-rapport fra i vår, som ser på forbrukernes ferdigheter og kjennskap til forbrukerrettighetene.

Elkjøp forvirrer med prishopp på nettbutikken


Mange velger utenlandske nettbutikker

I forbindelse med EUs spørreundersøkelse svarer 85 prosent av de norske forbrukerne at de har kjøpt varer eller tjenester over internett de siste 12 månedene. Dette er mer enn noen andre i Europa.

I hovedsak handler vi fra nettsider i Norge, men hele 40 prosent har bestilt varer fra andre land i Europa. 25 prosent har i tillegg benyttet nettbutikker i andre verdensdeler.

Til tross for den hyppige netthandelen blant nordmenn er vi også blant de dårligste på å lese kjøpsvilkårene. 43 prosent av de spurte leste ikke kjøpsvilkårene ved siste kjøp på internett, og bare nederlenderne er dårligere enn oss til dette.

I hovedsak skyldes dette at nettshopperne stoler på hjemmesiden, eller at kjøpsvilkårene var så lange at de tok for lang tid å lese gjennom.

Derfor dropper nordmenn å lese disse kontraktene

Mange tilfeller av svindel

Å stole blindt på et nettsted viser derimot å kunne straffe seg, noe en rekke norske forbrukere har opplevd den siste tiden. Forbruker Europa, som hjelper forbrukere når de opplever vansker ved kjøp av varer og tjenester i EU-/EØS-land, mottar en rekke henvendelser fra forbrukere som har kjøpt produkter på nettet fra utenlandske bedrifter, uten å få varene tilsendt.

Da har forbrukerne allerede forhåndsbetalt for varen ved bankoverføring eller Western Union, og selger har deretter krevd nye betalinger ettersom varen skal ha blitt stoppet på veg til Norge.

Forbruker Europa har derfor utarbeidet en sjekkliste for å unngå nettsvindel. Blant annet påpeker de at du bør sjekke firmaregisteret i det landet selskapet er registrert, ikke overføre penger til en bankkonto som eies av en privatperson, og sjekke nettsidens domene.

- Vi kan hjelpe til med å mekle frem en løsning når forbrukerne har problemer med en seriøs næringsdrivende. Men alle bør benytte seg av sjekklista for å unngå svindel, ettersom useriøse aktører er lite interessert i mekling. Ellers er det beste rådet å bruke kredittkort ved netthandel, sier Mathieu Veulemans, fungerende leder i Forbruker Europa.

Finansavtaleloven deg nemlig rett til å kreve pengene tilbake av kredittyter når varen ikke blir levert eller har en mangel, hvis du har betalt med kredittkort.

Nettbutikken påstår å være billigere enn flyplassenes taxfree

343 klager på nettbutikker

I 2010 mottok Forbruker Europa 343 klager fra forbrukere som omhandlet netthandel, av 840 klager totalt. 101 av disse gjaldt mangelfulle varer. I tillegg mottok Forbruker Europa 73 klager på at varen uteble.

Det er populært blant nordmenn å bestille varer på nett fra Sverige, men dessverre er det ikke alle som opplever at netthandelen fra nabolandet får som den skal. 85 av de totale netthandelklagene gjaldt næringsdrivende som holder til i Sverige, mens 73 klager gjaldt britiske nettsteder.

Du må fortsatt vente på nettilgang på SAS-flyene