Nordmenn handler mer på nett

71 prosent av alle norske kvinner har handlet på nett, ifølge eForum og Handel- og servicenæringens hovedorganisasjons (HSH) ehandelsbarometer.

Netthandel i sterk vekst

Mer enn 2,8 millioner nordmenn handlet på nett i 2006. Det vil si tre av fire nordmenn over 15 år. Kvinner er mest fortrolige med netthandel.

I fjor vokste internetthandelen med 8 prosent, eller 200.000 personer. Antall kvinner som handler på nett har vokst med 12 prosent, 71 prosent av alle kvinner har handlet på nett.

Veksten er ennå større blant seniorene: Antall nordmenn over 60 som har shoppet på nett økte med 14 prosent i fjor, og 43 prosent av denne aldersgruppen har handlet på nett.

- Det virker som den mentale sperren, som særlig har vært knyttet til folks oppfatning av sikkerhet, nå er i ferd med å bli helt borte, sier Jan Eigil Rydningen, som er direktør for kunnskap og teknologi i HSH, i en pressemelding.

Vekst i alle produktkategorier

Ifølge ehandelsbarometeret var det en betydelig vekst i alle produktkategorier, aller mest økte de største kategoriene.

Det som vokste aller mest var kjøp av elektronikkartikler, som hadde en prosentvis vekst på 30 prosent. Dersom vi ser på prosentvis økning økte kjøp av møbler og interiør mest, med hele 41 prosent vekst. Denne gruppen utgjør imidlertid fremdeles et lite volum.

Hotellopphold, klær og sko vokste med 27 prosent, software og bøker med 21 prosent, feriereiser, musikk og film med 19 prosent, billetter med 16 og flybilletter med 15 prosent.

Ifølge HSH vitner dette også om en horisontal vekst - at nordmenn handler i stadig flere produktkategorier.

En grunn til at for eksempel elektronikkbransjen er i vekst, er et bredt og godt tilbud av nettbutikker. Møbel- og interiørbransjen derimot, har mye å ta igjen, trass i en stor prosentvis økning. Det er ikke mange av de største aktørene som også lar kunder handle på nett i dag.