Både iPhone og ikke minst iPad-en er populære ved e-handel, viser nye tall fra betalingsformidleren Dibs.
Både iPhone og ikke minst iPad-en er populære ved e-handel, viser nye tall fra betalingsformidleren Dibs.Vis mer

Nordmenn handler mer med mobilen

Og det er menn som handler mest med mobil og nettbrett.

Nordmenn er kjent for å handle mye på nett. Nå viser den årlige e-handelsindeksen fra Dibs at nordmenn også handler stadig mer via enten smarttelefon eller nettbrett.

Undersøkelsen viser at hele 18 prosent av nordmenn handler på denne måten, mot 11 prosent i fjorårets undersøkelse.

– Handel med mobile enheter er raskt blitt en helt naturlig del av mange nordmenns kjøpsvaner på nettet, sier Henrik Begby Andersen, country manager i Dibs Norge.

>> Kåret til Norges beste nettbutikk. Er du enig?

Menn handler mest

Det er spesielt nordmenn i alderen 15 til 34 år som benytter seg av smarttelefon eller nettbrett når de e-handler. I denne aldersgruppen er andelen hele 29 prosent.

Samtidig er menn de ivrigste mobilshopperne. På landsbasis har 21 prosent av mennene handlet via en mobil enhet i løpet av de siste seks månedene. Tallet for kvinner er 14 prosent. Menn handler dessuten oftere mobilt enn kvinner. I snitt har nordmenn foretatt 5,7 kjøp i løpet av de siste seks månedene.

Selv om det er flere som eier en smartelefon, er iPad-en vel så populær til å e-handle med. Hele 40 prosent av de som handler mobilt, har gjort det via en applikasjon eller ved bruk av nettleseren på iPad-en.

Totalt 64 prosent har handlet via en applikasjon, som dermed er mer populært enn bruk av nettlesere.

Les også: Ny tjeneste hjelper deg å velge nettbutikk

Handler underholdning og reiser

Samtidig svarer 24 prosent at de har brukt en app på iPhone, mens 16 prosent benytter seg av applikasjon på annen smarttelefon.

Det er i stor grad media- og underholdning vi kjøper fra smarttelefon eller nettbrett.

Dibs-undersøkelsen viser at dette gjelder i overkant av hvert tredje kjøp. Deretter følger reisetjenester, elektronikk og servicetjenester over hva vi handler på denne måten.

Les også: Slik kan du fortsatt handle billig fra USA

Om undersøkelsen:
Tallene i undersøkelsen viser til situasjoner der forbrukeren velger, kjøper og betaler for tjenester og produkter i smarttelefoner eller nettbrett.

Disse kan distribueres digitalt, fysisk eller det kan være snakk om tjenester.

Undersøkelsen ble gjennomført i tredje kvartal 2012 av analyseinstituttet YouGov og bygger på intervjuer med mer enn 9.000 nettbrukere i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Storbritannia, Tyskland, Frankrike, Polen og Spania.

Herfra handler nordmenn mobilt. Foto: Dibs Vis mer