KJØPER MER: Lur markedsføring får oss til å handle mer enn planlagt.  Foto: Colourbox.com
KJØPER MER: Lur markedsføring får oss til å handle mer enn planlagt. Foto: Colourbox.comVis mer

Nordmenn flest handler på salg

Vi lar oss lure av salgstriksene, mener forbruksforsker.

Nordmenn er svært ivrige til å handle på salg, og hele 93 prosent har handlet på salg i løpet av de siste tolv månedene. Dette viser en fersk rapport fra Statens institutt for forbruksforskning, SIFO.

Og mens vi ivrig lar oss lede av salgsplakatene, dropper vi å sjekke priser andre steder. Dermed bli mange av oss lurt, mener forsker Lisbet Berg, som står bak rapporten.

- Mange tror at en vare som blir presentert med nedsatt pris per definisjon er billig, men det er feil, sier Berg.

>>> Slik blir du lurt uten å vite det

Tar salg for god fisk

Både menn og kvinner handler på salg, men kvinner er noe ivrigere, viser rapporten. I tillegg handler de med god eller meget god råd oftere på salg enn de med svært dårlig råd.

- Hovedbildet er at de fleste, både menn og kvinner, handler på salg. Det er nærmest ikke til å unngå, fordi det er "salg" på varer uavbrutt gjennom hele året. Jeg tror at de som ikke har handlet på salg, rett og slett sjelden eller aldri går i butikker eller handler på internett. Og at dette gjelder litt flere menn enn kvinner, sier Berg.

De av oss som velger å handle på salg, regner med at det lønner seg, og stoler uten videre på butikkene.

Hele 63 prosent av de som handlet på salg sist, hadde ikke undersøkt pris på varen andre steder. Dessuten mente 51 prosent av de som har handlet på salg, at det var lønnsomt.

I tillegg svarte 39 prosent at de endte opp med en vare de egentlig ikke hadde tenkt til å kjøpe den siste gangen de handlet på salg.

Spørreundersøkelsen er en del av SIFO-surveyen 2011, hvor 1024 personer har svart på spørsmål om forskjellige salgskontekster.

Les også: Penger til gode? Dette lønner seg

- Vær skeptisk!

Ifølge OECD er nordmenn sammen med danskene helt på topp over tillitsfulle innbyggere, også i kjøpssammenheng. Og jo høyere inntekten er i landets husholdninger, jo mer tillitsfulle, eller skal vi si naive, er forbrukerne.

Lisbet Berg påpeker at det ikke er lurt å stole blindt på markedsføringen, ettersom mange butikker har mange triks på lur for å få oss til å handle mer.

- Norske forbrukere burde være mye mer bevisst på hvor lett vi lar oss lure av smart markedsføring, sier Berg, og nevner flere eksempler på markedsføring som sjelden gir lavere priser på varene.

- Enkelte butikker har begynt å ramme inn sine priser med et stort %-tegn over. Altså er ikke prisen satt ned, men med prosent-tegnet signaliserer at varen er billig. Så lett er det altså å øke salget gjennom å ramme inn priser på ulikt vis, sier Berg.

En annen salgsteknikk som ifølge forbruksforskeren brer om seg, er å selge tre varer for prisen av to.

- Dermed kjøper mange av oss tre ganger så mye som vi egentlig hadde planlagt. Det er ingen tvil om at markedsførere vet alt om hvordan de skal manipulere kunder til å handle mer, sier Berg.

Les også: Slik får du spesialtilbud gjennom Facebook