POPULÆRT MED NETTHANDEL: Vi bruker noe mindre penger hver gang, men handler stadig oftere på nett, viser undersøkelsen fra DIBS. Foto: COLOURBOX.COM
POPULÆRT MED NETTHANDEL: Vi bruker noe mindre penger hver gang, men handler stadig oftere på nett, viser undersøkelsen fra DIBS. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Nordmenn er de ivrigste e-handlerne

Vi bruker mest penger på netthandel per innbygger.

DIBS E-handelindeks for 2011 viser at nordmenn kommer på førsteplass i Europa når det gjelder å bruke penger på e-handel.

Totalt brukte norske forbrukere hele 48 milliarder kroner i løpet av årets første seks måneder. Dette utgjør 7.425 norske kroner per innbygger.

Dette kjøper vi på nett

Undersøkelsen fra DIBS, som er basert på svar fra over 9.000 internettbrukere og 333 e-butikker, viser at vi i aller størst grad benytter e-handel til å kjøpe reiser. Dette utgjør 29 prosent av nordmenns e-handel i perioden.

Deretter følger elektronikk og husholdningsprodukter, som begge utgjør 12 prosent hver av den totale netthandelen.

Rapporten viser, noe overraskende, at det er normenn bosatt i byene som bruker mest penger på e-handel, og ikke på bygda, slik man kanskje kunne tro.

De ivrigste norske netthandlerne er i aldersgruppen 35 til 54 år. Begrunnelsen for å handle på nett er felles for alle de spurte forbrukerne, uansett land: muligheten til å spare tid og penger.

Les også: Kåret til beste nettbutikk

Handler syv ganger hver

Topplasseringen til tross, den totale e-handelen har gått noe ned i Norge siden i fjor. Spesielt har vi brukt mye mindre penger på reiser og elektronikk.

E-handel av forbruksvarer, husholdningsprodukter og tjenesteytelser har imidlertid økt.

Det har også antallet e-handler per person. Selv om vi bruker noe mindre penger per kjøp, utfører vi i snitt sju e-handler i 2011 mot 6,5 i 2010.

Les også: Store forskjeller i fraktkostnader

Mobilhandel vokser

På lik linje med det europeiske snittet har 11 prosent av oss benyttet seg av e-handel på mobil.

Dansker, svensker og polakker er mest aktive på mobilhandel, hvor henholdsvis 16, 21 og 24 prosent har handlet via mobil.

Så langt er det spesielt produkter innen media og underholdning, og tjenester som er populære på mobil blant norske forbrukere, men Henrik Begby Andersen i DIBS Norge har stor tro på at mobilhandelen vil øke innen kort tid.

– Undersøkelsen viser at om lag 21 prosent av nettbutikkene planlegger å lansere handel via mobiltelefon, såkalt m-handel. 15 prosent av nordmenn mellom 15 og 44 år har allerede benyttet seg av m-handel, sier han.

Les også: Mange klager på denne nettbutikken

Om DIBS E-handelindeks:
DIBS, som er leverandør av betalingstjenester til e-handel, har gjennomført E-handelindeksen for 2011 i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Tyskland, Frankrike, Spania, Storbritannia og Polen.

På andreplass etter Norge er det britene som bruker mest penger per innbygger, mens polakkene bruker minst på e-handel per innbygger.

Totalt har vi brukt 195 milliarder på e-handel i Norden og totalt 1.663 milliarder i alle ni land som deltar i undersøkelsen, i første halvår av 2011.