BLIR LURT: Forbrukerrådet hevder at nordmenn blir lurt til å velge en dårlig valutakurs i utlandet. Det vil de ha slutt på. Foto: Vidar Ruud/NTB Scanpix
BLIR LURT: Forbrukerrådet hevder at nordmenn blir lurt til å velge en dårlig valutakurs i utlandet. Det vil de ha slutt på. Foto: Vidar Ruud/NTB ScanpixVis mer

Uttak av valuta:

- Nordmenn blir lurt for én milliard i unødvendige gebyrer

Forbrukerrådet vil gjøre valget av «norsk valuta» ulovlig.

I en pressemelding, hevder Forbrukerrådet at en utbredt valutafelle koster nordmenn dyrt i utlandet.

Deres beregninger tilsier at norske forbrukere som reiser utenlands, hvert år blir belastet for én milliard kroner i unødvendige gebyrer ved å velge egen valuta fremfor den lokale.

Det er snakk om tilfellene når minibanker og betalingsterminaler legger opp til at nordmenn skal velge å veksle til norsk valuta - som så godt som alltid er det dyreste alternativet, ifølge Forbrukerrådet.

– Avvis tjenesten om å belaste i norske kroner, velg heller lokal valuta, sier Jorge Jensen, fagdirektør for finans i Forbrukerrådet.

Fire ganger så dyrt

Dinside har advart mot å velge norsk valuta ved uttak i utlandet flere ganger tidligere, og også Visa Europes Jens Nes har uttalt at det er dyrere å velge dette alternativet, slik Forbrukerrådet påpeker.

- Hvis kortholder er i utlandet og sier ja til å utføre transaksjonen i norske kroner, blir kursen bestemt av butikken og dennes innløser, og vil normalt være dårligere enn om man velger lokal valuta, forklarer Nes.

Ifølge Forbrukerrådet tilsvarer kursen et påslag på 6–7 prosent, altså nær fire ganger så dyrt som betalingskortenes standardkurs.

Ofte blir man oppfordret til å velge den dårligste valutakursen i form av villedende piler, flagg, farger og feilaktige advarsler.

Dette ønsker Forbrukerrådet en slutt på.

Ønsker internasjonalt forbud

Vekslingstjenesten blir omtalt som «legal scam» – lovlig svindel – av den europeiske forbrukerorganisasjonen BEUC, og Forbrukerrådet ønsker et internasjonalt forbud mot valutaveksling som er ugunstig for forbrukerne. Slik kan man oppnå at utsalgssteder og minibanker i Europa, og dermed også Norge, avstår fra valutaveksling som er ugunstig for forbrukerne.

Ifølge Jorge Jensen samarbeider de med forbrukerorganisasjoner fra flere land om å få det på EUs politiske dagsorden.

- Så langt er vi fornøyd med den politiske prosessen. Valutavekslingen er blitt en del av kommisjonens Consumer Financial Services Action Plan, og de har lovet å følge det opp, sier Jensen.