<b>RANET: </B>Mannen skal ha blitt grovt ranet i Barcelona, hvor han ble funnet naken av politiet. Mobilen som ble misbrukt ville daværende Netcom ha betalt for likevel.  Foto: MICROSTOCK / NTB SCANPIX
RANET: Mannen skal ha blitt grovt ranet i Barcelona, hvor han ble funnet naken av politiet. Mobilen som ble misbrukt ville daværende Netcom ha betalt for likevel. Foto: MICROSTOCK / NTB SCANPIXVis mer

Nordmann grovt ranet, Netcom ville fortsatt ha betalt

Funnet naken og uten hukommelse. Så krevde Netcom betalt for ranernes misbruk.

I forfjor vinter skal en nordmann ha blitt grovt ranet i Barcelona. Han ble funnet av politiet fem timer senere, naken, og uten å huske noe av hva som skjedde.

Mobiltelefonen ranerne fikk med seg ble brukt til å ringe et nummer i Senegal. I løpet av bare tre minutter ble mobilen misbrukt for 4.066 kroner.

Disse pengene ville ransofferets operatør, daværende Netcom, ha betalt i sin helhet.

LES OGSÅ: Nordmann frastjålet mobil - må ut med 40.600 kroner

Derfor krevde de pengene

Netcom, som nå heter Telia, mente mannen sperret nummeret sitt for sent. Ifølge dem kom sperremeldingen tre dager etter ranet. Mannen hevder på sin side at han med politiets hjelp sperret abonnementet samme natt som han ble funnet.


Dette er viktig, for Telias vilkår sier at forsvunnede mobiler må sperres innen seks timer, om kunden ikke selv skal bli ansvarlig for hele misbruket.

Krangelen mellom ransofferet og operatøren gikk videre til Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon, som gir nordmannen medhold.

LES OGSÅ: Sperring av mobilen sperrer SIM-kortet, ikke all din private informasjon!

Derfor får han medhold

«Klagers bevisstløshet etter tyveriet, og de utfordringene som klager derigjennom fikk med å gi sperremelding, må etter nemndas oppfatning tillegges vekt i denne saken» skriver nemnda i sitt anonymiserte vedtak.

De mener mannen ikke «opptrådte grovt uaktomt», som det heter, og at han derfor må slippe unna med å betale 1.000 kroner.

Dette er maksbeløpet for de som følger vilkårene etter mobilmisbruk.

  • Nemnda peker for det første på at mannen tross alt skal ha blitt grovt ranet, og at dette må spille en rolle i slike vurderinger.
  • Hvorvidt sperringen faktisk skjedde innen tidsfristen er vanskelig for nemnda å fastslå, men da misbruket utelukkende skal ha skjedd umiddelbart etter ranet, ville det uansett ikke spilt noen rolle.
  • Nemndas medhold gis «etter en totalvurdering, hvor nemnda særlig har lagt vekt på den særegne situasjon som klager ble satt i og som medførte sen sperremelding, samt manglende årsakssammenheng mellom sen sperremelding og omtvistet trafikk».
LES OGSÅ: Trodde mobilen var mistet og sa ikke fra til operatøren – tapte 19.000 kroner

Telia står på sitt

BURDE SAGT FRA FØR: Kommunikajonsrådgiver Kristian Fredheim i Telia mener ransofferet sa fra for sent. Foto: NETCOM Vis mer


- Vi tar avgjørelsen til etterretning, skriver kommunikajonsrådgiver Kristian Fredheim i Telia til Dinside.

- Her var det snakk om en nordmann som skal ha blitt grovt ranet. Vurderer dere slike enkelttilfellers omstendigheter, eller forholder Telia seg utelukkende til tall og vilkår?

- Vi vurderer alle tilfeller hver for seg, og i de tilfellene hvor en kunde ikke er enig med oss, forteller vi alltid kunden at han eller hun kan ta saken videre til Brukerklagenemnda for å få en ny vurdering, svarer Fredheim.

- Når dere ser saken i ettertid, synes dere fortsatt det var riktig å be denne mannen om 4.000 kroner?

- I dette tilfellet registrerte vi første kontakt fra kunden fire dager etter mobiltelefonen ble frastjålet. Derfor mente vi i utgangspunktet at kunden hadde opptrådt uaktsomt, siden han ikke tidligere ga lyd om tyveriet.

LES OGSÅ: Netcom heter nå Telia – første nyhet er roaming-kutt i Norden