IKKE SPIS FORAN TV-EN, MEN KOS DEG MED MATEN: Når fokuset ikke er på selve maten, har vi ofte en tendens til å overspise, ifølge ekspertene. Hvis du bare konsentrerer deg om maten, vil du få et mye bedre og nærere forhold til den.  Foto: Colourbox.com
IKKE SPIS FORAN TV-EN, MEN KOS DEG MED MATEN: Når fokuset ikke er på selve maten, har vi ofte en tendens til å overspise, ifølge ekspertene. Hvis du bare konsentrerer deg om maten, vil du få et mye bedre og nærere forhold til den. Foto: Colourbox.comVis mer

Nøkkelen til å holde vekta

Hemmeligheten er ikke å være besatt av kaloritelling. Snarere tvert imot.

Hver dag må vi ta omtrent 200 matvalg. Vi må bestemme hva vil skal spise, hvor vi skal spise og når vi skal spise. Det vil si 200 sjanser i løpet av en dag til å ta et sunt matvalg, eller det stikk motsatte, å fylle magen med mye unødvendig.

- Er du bevisst på alle disse situasjonene, kan det hjelpe deg å spise sunnere og forbedre helsen din, sier ekspertene.

For mange er mat mer enn bare bensin, eller noe som roer en romlende mage.

Noen bruker mat til å takle stress, som et middel når de kjeder seg eller til å roe vonde følelser. Da mister man ofte gleden av å spise, og man klarer ikke kjenne den gode smaken og matens konsistens.

LES OGSÅ: Slik tyvstarter du slankekuren

Da kan det hjelpe å forbedre forholdet ditt til maten, noe som også kan bidra til at du holder en sunn vekt. Her er noen råd:

Mat og TV går ikke sammen

Det er kveld og du slenger deg foran TV-en eller PC-en med litt smågodt, potetgull eller annen snacks. Eller du sitter ved siden av godtebollen når du har den timelange samtalen med venninnen din. Alt dette vil forstyrre oppmerksomheten din slik at du glemmer hvor mye du spiser, og før du vet ordet av det er skålen tom, og du tenker mest sannsynlig ikke noe over hvordan det virkelig smaker.

Når fokuset ikke er på selve maten, har vi ofte en tendens til å overspise, ifølge ekspertene. Hvis du bare konsentrerer deg om maten, vil du få et mye bedre og nærere forhold til den.

Flere ekspertråd om hvordan du holder vekta finner du her.

Lag mat med barna

For barna er mat noe mystisk, og de er veldig nysgjerrige og interessert i dette. Det blir noe helt annet å lage mat med barna. De spør og spør, og du må svare på spørsmål om hvor og hvordan maten kommer fra og hvordan den brukes.

I dag er det dessverre ikke alle som lager maten i sitt eget kjøkken. Men tenk heller at matlaging kan være en fin måte å tilbringe tid sammen med barna. Og dessuten vil det gi dem grunnlag for et sunt og godt kosthold senere i livet.

Vær også sjenerøs og tilby barna alle mulige smaksvarianter. Og kutt ned på småspisingen og andre dårlige matvaner. Å være litt sulten er den beste måten å sette pris på nye smaker og konsistenser – ikke når du er propp full av alt mulig annet.

Det samme gjelder for voksne, vi er langt mer interessert i maten når vi er sultne.

Bruk tid i matbutikken

Når du skal ut og handle, bruke gjerne god tid på å velge ut de beste varene, men ikke la deg lure helt av ord som ”økologisk”, ”100 prosent naturlig”, ”lokal” osv. En matvare må selvfølgelig oppfylle en del kriterier for å kunne kalle seg økologisk, men det kan være verdt å bruke litt tid likevel.

Se på melken, yoghurten og frokostblandingen du har for vane å kjøpe. Finnes det kanskje noen sunnere alternativer? Lær mer om matens næringsinnhold, og det vil gjøre det lettere for deg å ta sunnere valg. Hvis det ikke står så mye om innholdet på matvaren, betyr det rødt flagg.

LES OGSÅ: Er du redd for at du trener til ingen nytte? Da bør du lese dette.