Litt sjokolade hver dag kan bidra til å få ned kolesterolnivåene. Foto: Colourbox.com
Litt sjokolade hver dag kan bidra til å få ned kolesterolnivåene. Foto: Colourbox.comVis mer

Noen har faktisk godt av sjokolade

Finn ut om det gjelder deg, men uansett: Ikke overdriv.

Denne nyheten om at litt sjokolade hver dag kan få ned kolesterolnivået i kroppen, er kanskje en gladnyhet for noen. Men det betyr dessverre ikke at alle endelig har en unnskyldning til å fråtse vilt i sjokoladesaker!

For forskerne er raske med å tilføye at denne sammenhengen bare gjelder for noen, og det er personer med risikofaktorer for hjertesykdom. I tillegg gjelder det bare hvis man spiser sjokolade i moderate mengder, melder Reuters Health.

Men nyheten er likevel viktig, siden hele to av tre voksne nordmenn har høyt kolesterol.

Dette bør personer med høyt kolesterol også spise

En liten bit Kvikk Lunsj

Dette er sikkert ikke første gang du hører at sjokolade er bra for hjertet. Tidligere studier har for eksempel vist at de som spiser mest sjokolade har lavere blodtrykk og har mindre risiko for å få slag eller hjerteinfarkt i løpet av en ti-års periode.


I slike studier har forskjellen på de som har spist lite og mye sjokolade vært på bare omkring seks gram. Det vil si omkring en åttendedels Kvikk Lunsj.

Denne gangen har kinesiske forskere gått gjennom en rekke studier for å vurdere på hvilken måte kakaoen påvirker fettstoffer, eller lipider. Konklusjonen er at ved å spise kakao reduseres nivåene av det «dårlige» kolesterolet, LDL, med cirka 6 mg/dL (kolesterol blir målt i milligram per desiliter av blod (mg/dL). Se nærmere forklaring i tabellen til høyre). Det totale kolesterolet reduseres også med det samme.

Dette var imidlertid konklusjonen i bare noen av studiene. I de studiene av «best kvalitet» fantes ingen sammenheng mellom kakao og kolesterol.

Hva betyr nå det?

Les også: Hjertelege vil forby smør! For mye smør kan blant annet øke kolesterolet

Viktige antioksidanter

Videre analyse viste at det var bare personene som hadde spist litt sjokolade, som tilsvarte en mengde på 260 mg polyfenoler (en type antioksidant) eller mindre, som opplevde å få lavere kolesterolnivåer. De som spiste mer sjokolade merket ikke det samme.

Polyfenoler finnes i frukt, grønnsaker, sjokolade, nøtter, korn og rødvin. Studier fra ulike forskningsfelt viser at polyfenoler virker hemmende på kreft og forebyggende på hjerte- og karsykdommer. Nyere studier viser også en mulig innvirkning av polyfenoler på osteoporose, Alzheimers sykdom og diabetes, ifølge Matportalen.no.

35 gram sjokolade inneholder omkring 300 mg polyfenoler, så det er med andre ord ikke snakk om store sjokolademengder. Og kanskje en enda dårligere nyhet:

Denne maten holder deg frisk

Gjelder ikke friskusene

Ekspertene fant at for sunne og friske mennesker har det å spise sjokolade ingen effekt på kolesterolet. Det gjelder bare personer med risikofaktorer for hjertesykdom, som diabetes.

Deres konklusjon er: - Å spise moderate mengder med kakao kan være et viktig kostholdsråd for enkelte, for å unngå høye kolesterolnivåer.

Les også: Det er disse sjokoladene du bør spise

Før vi virkelig kan spise sjokolade uten å få dårlig samvittighet, bør videre studier være av høyere kvalitet og ha en lengre oppfølgingsperiode, avslutter forskerne i rapporten som er publisert i tidsskriftet American Journal of Clinical Nutrition.