Ni sunne tips

Visste du at du blir sunnere av å ha god madrass, pusse tenner før frokost og kjøpe sko på kvelden? Her er ni sunne tips.

Vi vet at det er viktig å trene, at vi bør spise mindre fett og at ”fem om dagen” er bra for kroppen. Men er det ikke noe mer vi kan gjøre for å holde kroppen frisk?

Jo, det er det! Daily Mail gir en rekke råd for et sunnere liv.

Puss tenner før frokost
Når vi sover, formes bakterier og plakk på tennene. Spiser du frokost som inneholder sukker, vil bakteriene bli enda flere. Det øker risikoen for tannplager. Pusser du tennene før frokost, vil bakteriene fjernes. I tillegg beskyttes tennene mot sukkeret i frokosten.

Skru ned volumet
Hvis du bruker hårføner på sitt sterkeste hver dag, kan du faktisk risikere problemer med hørselen. Det kan du også hvis du har for sterkt volum på MP3-spilleren eller mobiltelefonen. Den gylne regel er at du skal kunne høre de naturlige lydene rundt deg selv om du hører på musikk.

La hendene hvile
Sett deg og reis deg opp uten å bruke hendene. Dette styrker musklene i rygg og nakke.

Kjøp original frukt og grønnsaker
Kjøp frukt og grønnsaker du vanligvis ikke spiser. Fem om dagen er vel og bra, men de fem produktene bør være forskjellige. Da får du i deg flere næringsstoffer enn hvis du bare spiser den samme frukten fem ganger per dag.

Ha god madrass
Gulltopp hadde rett da hun var hos de tre bjørnene i skogen: For hard og for myk madrass er ikke godt å sove i. Skaff deg en madrass som er akkurat passe. Det gir mindre press på skuldre og hofter, i tillegg til at du sover mer naturlig.

Kjøp sko på kvelden
Føttene dine hovner litt opp i løpet av dagen når det er varmt og du er i aktivitet. Derfor bør du kjøpe sko på kvelden, når føttene dine er størst.

 

Ikke del tannbørste
Tannbørsten og barberhøvelen din skal du holde for deg selv. Deler du dette med noen kan du få skadelige virus i deg.

Hold deg til rutinen
Sliter du med hodepine eller migrene, bør du ha en fast rutine du følger hele uken. Mange med migrene får anfall i helgen, fordi nervesystemet er følsomt overfor brutte rutiner. Det vil si at når du sover lenge, tar en pause i treningen og spiser på andre tider enn ellers i uka, øker risikoen for hodepine og migrene.

Sov på ryggen
Hvis du sover på ryggen, reduserer du risikoen for rynker. Når du sover på siden, blir det press på kinnet ditt, noe som kan skape rynker. Du kan selvsagt ikke styre stillingene mens du sover, men legg deg over på ryggen hvis du våkner i løpet av natten.

 

Mozon, 25.7.2006