Sier du nei takk til kvittering, sier du samtidig nei takk til å sjekke at du ikke har betalt for mye, og du sier nei takk til muligheten til å klage. Foto: PER ERVLAND
Sier du nei takk til kvittering, sier du samtidig nei takk til å sjekke at du ikke har betalt for mye, og du sier nei takk til muligheten til å klage. Foto: PER ERVLANDVis mer

Ni av ti vil ikke ha kvittering

Det er ikke sikkert det er så lurt.

Ni av ti kunder hos Rema 1000 sier nei takk til kvittering når de handler.

Dagligvarekjeden gir ikke kundene automatisk kvittering, men spør alle hvorvidt de ønsker kvittering, og skriver kun ut til de som ønsker det. I 2012 var det kun én av ti som takket ja.

Også Meny spør kundene om de ønsker kvittering, før de skriver ut.

– Vi har samme praksis som Rema, men vi har ikke noe tall i forhold til hvor mange som takker nei, sier Trine Eriksen i Meny til DinSide.

Rema skriver i en pressemelding at dette er en vinn-vinn-situasjon, for firmaet, miljøet og kunden:

«Dette er et kjempegodt eksempel på at små justeringer kan bidra en del totalt sett. Vi sparer faktisk 30 millioner meter kvitteringer på dette per år, i tillegg til at det blir mer ryddig i butikkene. Dette sparer både miljøet, økonomien og gjør det mer hyggelig for de ansatte og kundene. Det må kalles en total vinn-vinn-situasjon,» sier leder for samfunnsansvar i Rema 1000, Trude Ertresvåg, i en pressemelding.

Men det er slett ikke sikkert at dette er en vinn-vinn situasjon for kunden.

Du sier nei takk til mye

Sier du nei takk til kvittering i butikken, sier du samtidig nei takk til mye annet enn et stykke papir.

Av egen og andres erfaring vet vi at feilprisinger i butikkene forekommer. Det betyr at du risikerer å betale for mye i butikken dersom du ikke følger med.

– Det kan absolutt lønne seg å sjekke kvitteringen etter at man har handlet. Det skjer fra tid til annen feil i kassen, og det kan også i enkelte tilfeller være feil slik at hylleprisen ikke samsvarer med prisen i kassen. Det er fornuftig av Rema 1000 at de kun skriver ut til dem som ønsker kvittering, og viktig at de spør om man vil ha kvitteringen. Den prisbevisste forbrukeren bør takke ja, og foreta en kjapp sjekk om den stemmer, uttaler fagdirektør Jo Gjedrem i Forbrukerombudet til DinSide.

Kommunikasjonsrådgiver Martin Skaug Halsos i Forbrukerrådet forteller at det hender de får henvendelser om feilprisinger av varer i dagligvarebutikkene.

– Ja, vi får henvendelser om at det har vært feilpriset i butikkene, det er noe mange ringer oss om, og det betyr at man må være våken og følge med - og der er kvitteringen veldig grei å ha. En vare kan også bli slått inn to ganger, og da er det greit å ta det opp der og da - ofte kan det lønne seg å sjekke kvitteringen ved kassa, oppfordrer Skaug Halsos.

Risiko å si nei

Han understreker at det selvsagt er opp til den enkelte forbrukeren å avgjøre hvorvidt han eller hun ønsker kvittering eller ikke.

– Men sier du nei til det, mister du også muligheten til å sjekke og også til å klage. Det er aldri lurt å si nei takk. Men vi gjør mange kjøp i løpet av dagen, og vi synes kanskje ikke at vi trenger kvittering for alle småkjøp vi gjør, sier Skaug Halsos videre.

Sjekker du?

Hva med deg - ber du om kvittering i dagligvarebutikken? Og sjekker du den? (Avsluttet)
Ja, jeg tar kvittering, og sjekker den alltid(35%) 2089
Nei, jeg vil ikke ha kvittering - og sjekker ikke(25%) 1486
Ja, jeg tar kvittering - men glemmer ofte å sjekke den(20%) 1213
Jeg følger med på skjermen i butikken(19%) 1115
Vet ikke(1%) 44
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Mange butikker lar deg også se hva som blir slått inn på kassen, på en skjerm ved kassen. Der kan du også følge med.

Hva med deg - ber du om kvittering i dagligvarebutikken? Og sjekker du den?

Digitale kvitteringer

Mangler du kvittering kan det bli vanskelig å klage dersom dette skulle bli nødvendig, men du kan også benytte bankutskrift. Det er selvsagt også forskjell på å kjøpe en bil og å kjøpe en tyggegummipakke. Når du kjøper dyre gjenstander, bør du alltid få kvittering.

Mange butikker tilbyr nå digitale kvitteringer - du kan altså be om å få kvitteringen tilsendt på e-post.

Det finnes også tjenester som kan hjelpe deg med å samle alle dine kvitteringer elektronisk, på ett sted. Eksempel på dette er dSAFE i samarbeide med Digipost. Når du bruker bankkortet til å betale med, vil en digital kvittering automatisk sendes til din brukerkonto hos Digipost, dersom bedriften er en av dem som tilbyr elektronisk kvittering. Bunnpris er den eneste dagligvarebutikken som foreløpig er med på dette samarbeidet.

Digitale kvitteringer kan både gjøre det lettere å holde oversikten over forbruket, og lettere å finne frem til kvitteringen ved en eventuell reklamasjon. Det fjerner også problemet med dårlig papir og trykk, som ofte reduserer kvitteringene til uleselige papirlapper.