<b>LOVBRUDD:</b> Langt fra alle nettbutikkene har fått med seg at vi fikk en ny angrerettlov tidligere i år. Mange starter netthandelen her; på prissammenlikningstjenester som Prisjakt. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE
LOVBRUDD: Langt fra alle nettbutikkene har fått med seg at vi fikk en ny angrerettlov tidligere i år. Mange starter netthandelen her; på prissammenlikningstjenester som Prisjakt. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKEVis mer

Ni av ti nettbutikker bryter loven

Følger ikke den nye angrerettloven.

Tidligere i år fikk vi en ny angrerettlov, som blant annet skal gi deg like rettigheter i norske og europeiske nettbutikker, og bedre informasjon om hva du som kunde har av rettigheter.

Nå har Forbrukerrådet sjekket om nettbutikkene faktisk følger de nye reglene.

Resultatet fra deres undersøkelse viser at ni av ti nettbutikker bryter loven.

Gir dårlig informasjon

Forbrukerrådet har undersøkt om 150 tilfeldig utvalgte nettbutikker gir deg lovpålagt informasjon. I undersøkelsen har de sett på 13 krav fra angrerettloven og ehandelsloven.

Av de undersøkte nettbutikkene er det hele 85 prosent av nettbutikkene som ikke fått med seg eller tilpasset seg den nye angrerettsloven.

Over halvparten unnlater å fortelle om hvordan du angrer deg, og opplyser ikke om angrerettskjemaet. Videre dropper rundt en tredel å opplyse om angrefristen og kostnader ved retur, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.

Blant de norske nettbutikkene er det rudo.no, tropehagen.no, zitachic.no citysko.no, dustinhome.no, gronnmobil.no og euronics.no som får flest merknader.

Her ser du en fullstendig oversikt over de undersøkte nettbutikkene, og hvor mange merknader de har fått.

Dette har de undersøkt:

Vis mer


LES OGSÅ: Her er nettbutikkene med åpent kjøp i jula

Styr unna useriøse nettbutikker

Når du handler på nett, er det også greit å være bevisst på at slett ikke alle nettbutikker er til å stole på.

I vår oversikt over useriøse aktører finner du en liste over falske nettbutikker, som Forbrukerombudet oppdaterer jevnlig.

Er du i tvil om en nettbutikk er seriøs, er det dessuten smart å se etter navn, post- og e-postadresse, telefon- og organisasjonsnummer til nettbutikken, råder Forbrukerrådet.

Søk også på nettet etter andres erfaringer med denne butikken.