<b>DYRT: </B>Å bygge ut fiberlinjer koster mye penger. Nextgentel sier de regner på utgiftene kontra hvor mange som melder seg på, og at de må få betalt av alle for at regnskapet skal gå opp. Selv om de ombestemmer seg, gjennom et høyt bruddgebyr. Foto: THOMAS ADOLFSÉN / SCANDINAV / NTB SCANPIX
DYRT: Å bygge ut fiberlinjer koster mye penger. Nextgentel sier de regner på utgiftene kontra hvor mange som melder seg på, og at de må få betalt av alle for at regnskapet skal gå opp. Selv om de ombestemmer seg, gjennom et høyt bruddgebyr. Foto: THOMAS ADOLFSÉN / SCANDINAV / NTB SCANPIXVis mer

Nextgentel krevde 5.000 kroner i bruddgebyr – mann slapp unna

Er du ikke godt nok advart, kan ikke selskapet kreve betalt.

Bestiller du noe og ombestemmer deg, kan du få et brudd- eller avbestillingsgebyr. Dinside har sett mange eksempler på at disse kan være høye – svært høye.

Men vi har aldri skrevet om et gebyr på nesten 5.000 kroner, før.

Det er det Nextgentel krever, om du bestiller bredbånd, får vedtatt graving og avbryter hele greia. Men som vi selv også har fått erfare, nytter det å klage.

Overrasket over gebyr

I fjor sommer bestilte en kar bredbånd gjennom en dørselger fra Nextgentel, med ett års bindingstid etter installasjon. Etter én måned avbestilte mannen bredbåndet, fordi han følte han ikke hadde fått god nok informasjon om når installasjonen skulle skje.

Det var da han fikk den overraskende store regningen: 4.990 kroner i bruddgebyr.


Mannen kunne ikke huske han hadde blitt advart mot noe slikt. Selskapet viste til sine generelle vilkår, som igjen viser til en prisliste hvor avbestillingsgebyret står spesifisert. Og angrefristen var utgått.

Men han nektet fortsatt å betale, og tok saken videre til Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon.

Ikke godt nok advart

Klagenemnda gir mannen fullt medhold, og mener han må slippe å betale gebyret. Grunnen er enkel: Han ble ikke advart godt nok.

«...nemnda finner det avgjørende i saken at det ikke foreligger noen henvisning til avtalevilkårene i signert kontrakt» skriver de i sitt anonymiserte vedtak.

«Kontrakten inneholder heller ingen informasjon om at et avbestillingsgebyr vil ilegges dersom tjenesten sies opp (...) Uten en tydelig henvisning til vilkårene, er det vanskelig å se at disse automatisk kan utgjøre en del av avtalen.»

Med andre ord: Står ikke slike gebyrer opplyst i avtalene du inngår, eller opplyses om ved å vise til vilkår, kan du klage på dem og vinne.

Hva synes du om et slikt bruddgebyr? (Avsluttet)
Det er helt latterlig(49%) 2589
Å kreve noe er greit, men ikke så mye(31%) 1636
Forstår at dette koster, og må dekkes(21%) 1109
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


Skal bli tydeligere

- Hvorfor krever dere nesten 5.000 kroner for en avbestilling?

- Før vi starter salget analyserer vi utbyggingskostnader, herunder utgifter til å bygge nettet og så videre, og deretter fastsetter vi et salgsmål som må nås for at vi iverksetter utbygging, skriver leder for privatmarked Roy Børsheim i Nextgentel til Dinside.

- I dette ligger en ren kalkyle på våre utgifter per kunde. Hvis en eller flere kunder avbestiller etter utbygging er foretatt, blir kunden belastet med et gebyr etter en slik kalkyle.

Han mener kundene blir advart om dette gjennom henvisninger til vilkårene, og i utbyggingsmeldingen som sendes kundene. Men:

- Vi tar vedtaket til etterretning, og vil se på hvordan dette kan kommuniseres enda tydeligere, forteller Børsheim til Dinside.

LES OGSÅ:
Nextgentel ga opp kunde, sendte regning – mann klagde og vant
Vi klagde på Adobes overraskende bindingstid – og vant
Tronds selskap måtte betale 3.750 kroner i bruddgebyr – vant ikke