<B>MISFORNØYD: </b>Kunden likte dårlig at NextGenTel krevde 1.500 kroner i gebyr når han selv ikke hadde avbestilt leveringen.  Foto: AFTENPOSTEN / NTB SCANPIX
MISFORNØYD: Kunden likte dårlig at NextGenTel krevde 1.500 kroner i gebyr når han selv ikke hadde avbestilt leveringen. Foto: AFTENPOSTEN / NTB SCANPIXVis mer

NextGenTel krevde 1.500 kroner uten å levere noe som helst

Ga opp kunde, sendte regning. - Ikke lov, mener klagenemnd

I fjor vår bestilte en kar bredbånd til leiligheten sin fra NextGenTel.

For å kunne gå videre med bestillingen trengte bredbåndsleverandøren et bolignummer. Men dette klarte, av en eller annen grunn, aldri mannen å finne.

Han skal ha forklart problemet til NextGenTel, men de ga seg ikke, og etterlyste bolignummeret gjentatte ganger. Til slutt fikk selskapet nok, og avsluttet avtalen med mannen.

Resultat: En regning på 1.549 kroner i avbestillingsgebyr, uten at mannen hadde fått så mye som en kilobyte.

LES OGSÅ: Slik lekket NextGenTel hvem som satt bak norske IP-adresser

Derfor krevde de gebyret

Mannen klagde til NextGenTel på det han så på som et urimelig gebyr. Men selskapet stod på sitt, og viste til vilkårene.

SVART PÅ HVITT: NextGenTel opplyser om gebyrene sine på nettet. Foto: OLE PETTER BAUGERØD STOKKE Vis mer

Her står det blant annet:

  • Kunden må oppgi informasjonen selskapet trenger for å fullføre bestillingen.
  • Om ikke så gjøres, kan NextGenTel avslutte avtalen.
  • Avbestilles tjenesten etter angrefristen, men før levering, må kunden betale et avbestillingsgebyr. I vårt eksempels tilfelle er dette 1.500 kroner, pluss 49 kroner i fakturaavgift.

NextGenTel nektet derfor å gi seg, og saken havnet i Brukerklagenemnda for elektronisk kommunikasjon.

LES OGSÅ: Ulovlig å kreve at bredbåndskunder også betaler for TV-signalene, mener Forbrukerombudet

Får medhold

Brukerklagenemnda er enig med kunden: NextGenTel burde ikke hatt krevd dette gebyret.

«Det fremgår av saksopplysningene at det var tilbyder som kansellerte avtalen, ikke klager» skriver nemnda i sin avgjørelse.

Og da vilkårene i deres øyne omhandler avbestilling fra kundens side, kan ikke NextGenTel kreve gebyrer når selskapet selv sier opp avtalen.

«I den grad dette er uklart, må det i tråd med vanlige tolkningsprinsipper gå ut over den part som har formulert vilkårspunktet» skriver nemnda, og ber NextGenTel slette regningen.

LES OGSÅ: Montøren kunne ikke installere, men bredbåndselskapet ville ha betalt likevel

Kostnader uansett

NextGenTel sier til Dinside at de alltid følger vedtakene fra nemnda, og at mannen derfor skal slippe å betale.

- Hva er det dere egentlig ber om betaling for, når tjenesten ikke er levert?

- Selv om tjenesten ikke er levert, har vi etableringskostander ved bestillingen hos vår leverandør, Telenor, som påløper uansett, forteller direktør for privatmarkedet i NextGenTel, Roy Børsheim, til Dinside.

Er det greit å kreve gebyr uten at produktet er levert? (Avsluttet)
Nei(66%) 1844
Bare om kunden selv avbestiller(30%) 846
Ja(4%) 105
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Gebyret dekker inn de kostnadene vi har hatt ved bestilling, behandling internt og forsøk på å levere til sluttkunden.

LES OGSÅ: Få erstatning for dyr mobilsurfing når bredbåndet ditt er nede

Viser til konkurrenter

Selv om de ser bort i fra gebyret i denne saken, kan ikke Børsheim love at andre skal slippe slike krav når NextGenTel selv avslutter avtaler.

Men han sier det skal mange purringer til før de gir opp en kunde på grunn av manglende informasjon.

- Synes dere 1.500 kroner er et rimelig gebyr for dette?

- Gebyret er basert på de faktiske kostnadene vi har, samt en snittbetraktning på øvrige kostnader som har løpt der en xDSL-kunde avbestiller før abonnementet er levert, skriver Børsheim til Dinside.

- Våre konkurrenter tar tilsvarende eller høyere gebyr. Homenet tar 2.500 kroner. Telenor har en godt gjemt prisliste...

LES OGSÅ: Langt dyrere å surfe i lufta over Norge enn på bakken i Afghanistan