<b>BRYTER LOVEN:</b> Flere nettreisebyråer bryter loven, ifølge Forbrukerombudet. De følger ikke opp plikter de har overfor kunden, og fraskriver seg ansvar. Foto: KRISTIN SØRDAL
BRYTER LOVEN: Flere nettreisebyråer bryter loven, ifølge Forbrukerombudet. De følger ikke opp plikter de har overfor kunden, og fraskriver seg ansvar. Foto: KRISTIN SØRDALVis mer

Nettreisebyråer bryter loven

Gir deg ikke det du har krav på.

Mange nettreisebyråer gir deg ikke det du har krav på. Når du kjøper for eksempel fly og hotell fra en og samme aktør, får du rettigheter som følger av pakkereiseloven. Dette gir deg større sikkerhet på mange områder, og du kan også klage til reisebyrået dersom noe ikke blir som det skal på reisen.

Forbrukerombudet har kontrollert nettreisebyråene, og funnet at mange av dem ikke gir deg de rettighetene du har krav på.

Budjet, Ebookers, Expedia, Go to gate, Reisefeber, Reisegiganten, Seat 24, Supersaver, Ticket, Travellink, Travelpartner og Travelstart er selskaper som bryter loven på ett eller flere punkter.

LES OGSÅ: Du får de billigste billettene hos reisebyrået

Kjøpt fly og hotell ett sted? Da kan du klage rett til reisebyrået

Forbrukerombudet har kontrollert tre punkter hos nettreisebyråene, og de nevnte selskapene har ifølge fagdirektør i Forbrukerombudet, Jo Gjedrem, et problem ned i alle fall ett av forholdene.

- Noen av dem fraskriver seg ansvar de har som de skal ha etter pakkereiseloven. De sier at hvis kunden får problemer med hotellet, så må han ta det direkte med hotellet. Men ifølge pakkereiseloven har reisende rett til å ta det opp med arrangøren. Her har vi sett flere eksempler på ansvarsfraskrivelse, forteller Gjedrem til Dinside.

Pakkereiseloven trer inn i det øyeblikket du bestiller minst to av tre ting hos en og samme aktør, av fly, hotell eller «andre turisttjenester», som dykkerkurs eller golfutflukter.

Det som er verdt å merke seg, er også at pakkereiseloven gir deg mange rettigheter som du ellers ikke ville fått. Du er også bedre beskyttet ved konkurser, om du har bestilt en pakkereise - fordi du kan få penger tilbake fra reisegarantifondet.

- Pakkereiseloven gir deg gode forbrukerrettigheter, og det er en fordel for kunden å kunne forholde seg til en aktør her i Norge dersom det skjer noe med en del av pakkereisen, sier Gjedrem.

LES OGSÅ: Sjekk når du ikke bør reise for å få de billigste reisene

Du hadde vel ikke begynt å glede deg?

Reisebyråene informerer også for dårlig, og dette går på flere ting:

Endel av reisebyråene tar forbehold når du bestiller, om at avtalen ikke er bindende før 24 eller 72 timer etter at du har bestilt - de åpner altså for at de kan komme med endringer inntil 72 timer etter at du tror du har gjennomført en bestilling og du tror at alt er i orden.

- Dersom de skal ta slike forbehold, må det komme klart og tydelig frem, og veldig tidlig i bestillingsprosessen, slik at de som ikke ønsker å inngå en avtale med en slik usikkerhet, kan velge å ikke bestille, sier Gjedrem til Dinside.

Her er det altså noen selskaper som har brutt bransjenormen for hvordan dette skal se ut.

Informerer ikke om endringer i flytider

Det er også flere selskaper som er for dårlige på å videreformidle informasjon om endringer i flytider. Dette er selskepene også forpliktet til gjennom en bransjenorm.

- Det har vært et problem at folk ikke har fått god nok info om ruteendringer og dermed har mistet fly eller har kommet altfor tidlig. Det er viktig å regulere den plikten selskapene har til å gi skikkelig beskjed til kunden. Her var det vi fant i vilkårene hos endel av disse,ikke bra nok, forteller Gjedrem.

Forbrukerombudet har nå sendt brev til selskapene som vi har nevnt ovenfor, som har ett eller flere brudd på pakkereiseloven eller bransjenormen.

- Vi har bedt dem om å endre vilkårene og innarbeide forbrukerrettighetene på en skikelig måte, og vi regner med at selskapene gjør de nødvendige endringene, sier Gjedrem til Dinside.

Dinside har kontaktet selskapet etraveli, som har seks av de omtalte selskapene i sin portefølje: Budjet, Supersaver, GoToGate, Seat24, Travelpartner og Travelstart. Vi ønsket svar på hvorfor de ikke har fulgt loven og normen, og hva de har tenkt å gjøre med det.

- Vi må gå gjennom og analysere brevet først og siden ha en dialog med myndighetene, uttaler Claes Tellman, kommunikasjonssjef hos etraveli, i en e-post til Dinside.

Han sier videre at han ikke har mulighet til å stille opp til intervju, fordi han er på jobbreise.