PRISFORSKJELL: Samme vare kan koste mindre i samme kjedes nettbutikk, såvel som hos andre forhandlere. Foto: Tyler Olson/Shutterstock/NTB Scanpix.
PRISFORSKJELL: Samme vare kan koste mindre i samme kjedes nettbutikk, såvel som hos andre forhandlere. Foto: Tyler Olson/Shutterstock/NTB Scanpix.Vis mer

Priser Apotek 1: Ulik pris i nett og butikk

Nettpris i butikk etter få minutter

Hos Apotek 1 kan du kjøpe en vare billigere på nett og hente den i butikk bare en times tid seinere. Andre forhandlere tilbyr kundene nettpris bare den oppgis i kassen.

En vanlig, reseptfri ansiktskrem koster 174 kroner i Apotek 1s nettbutikk, men koster 189 kroner i den fysiske butikken. Du får ikke kremen til nettpris i butikk, men du kan kjøpe den på nett og hente den i ditt nærmeste apotek etter en time.

I prinsippet kan du gå ut av apoteket, eller bare stå mellom reolene, og kjøpe varen via smarttelefonen din, for deretter å hente varen i kassen og dra fornøyd hjem femten kroner «rikere».

- Vi ønsker å være konkurransedyktige både i apotek og på nett. Derfor må også våre priser tilpasses de to ulike formatene, sier Ellen Karine Ous, direktør for kvalitet, kompetanse og kommunikasjon i Apotek 1.

Ous sier at prisen er forskjellig på nett og i butikk fordi de fysiske apotekene tilbyr fagkompetanse, råd og veiledning.

Ulik prispraksis

Selv om apoteket er åpen om pris- og leveringspraksis, kan det virke litt tungvint å ikke få varen til nettpris umiddelbart når du vet hva du skal ha og at du kan hente varen innen en times tid.

Andre butikkjeder, som sportsforhandleren XXL, gjør det litt lettere for forbrukeren. Der kan du bare kontakte en ekspeditør og oppgi nettprisen på din ønskede vare og få samme pris i butikk.

Forbrukerrådet sier at du ikke har noen rett til å kreve samme pris, men du kan spørre om det.

- Selger må selv velge om de vil gi rabatt eller ikke, men vi håper selvfølgelig at forbrukeren får en god handel, sier Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet.

«Vi setter alltid ned prisene dersom vi oppdager at våre priser ikke er lave nok. Vi vil også sette ned prisene dersom du som kunde hjelper oss å avdekke for høye priser », skriver XXL om sitt eget prisløfte.

Konkurrenten G-Sport har også sin prismatch, som forsikrer deg om at du «aldri betaler mer på identiske varer hos oss, enn i andre norske sportsbutikker».

- Vi jobber for å ha like priser på nett og i butikk, og ønsker at kundene skal være trygge på at vi alltid har lave priser, sier Camilla Mazzocchi, kommersiell direktør i Gresvig AS, som eier G-Sport og Intersport.

Kundens ansvar

Et par joggesko kan på denne måten bli over 400 kroner billigere, men en slik rabatt krever at du som kunde har sjekket nettprisene til XXL og andre forhandlere nøye på forhånd.

Martin Skaug Halsos, kommunikasjonsrådgiver i Forbrukerrådet. Foto: Ole Walter Jacobsen. Vis mer

- Ved siden av å sjekke prisen i forskjellige butikker og i reklame, må du også sjekke prisen på nett. Ingen vil betale mer enn de må, og skal du gjøre en god handel, må du undersøke i markedet før du slår til på et tilbud, sier Halsos.

Det er fri prissetting og fullt lovlig med ulik pris i butikk og på nett, men som forbruker har du rett til å prute.

- Kunden må kunne dokumentere den lavere prisen ved å legge frem annonse, kundeavis, produktkatalog eller lignende, og prisdifferansen må hevdes og utbetales i den butikken hvor varen ble kjøpt, sier Mazzocchi i Gresvig.

Kan yte bedre kundeservice

Virke, ledende hovedorganisasjon for tjenestenæringene i Norge, kåret Apotek 1 til årets handelsbedrift i september for sin «imponerende vekst og lønnsomhet de siste årene».

Harald Andersen, direktør i Virke. Foto: Virke. Vis mer

Direktør i Virke, Harald Andersen, er enig i at det ikke er en rettighet å kreve nettpris i butikk, og at det er opp til den enkelte butikk og kjede om de vil etterkomme forbrukernes pruting.

- I noen tilfeller kan det være en måte å yte god kundeservice og knytte en relasjon til kundene, men dette er kjedene best til å vurdere selv, sier Andersen.