Vis mer

Netthandelens skjulte feller

Dette vil de ikke fortelle deg.

Netthandel er kjapt, enkelt og i mange tilfeller prisgunstig, men det er noe nettbutikkene ønsker at du helst ikke får med deg.

  • - Ingenting er gratis, ikke frakten heller
    Mange nettbutikker lokker med gratis frakt på sine produkter. Men som kunde bør du merke deg at frakt er relativt kostbart, og kostnaden derfor sannsynligvis er bakt inn et annet sted. Den mest vanlige metoden nettbutikkene benytter, er å oppgi et minimumsbeløp du må handle for, før du får gratis frakt.

  • - Du kan returnere alt, men det koster...
    Selv om netthandel er behagelig, kan du ikke teste eller prøve det du kjøper. Det betyr at mange varer returneres til nettbutikken, men det er ikke alltid gratis. Hvis du sender tilbake åpnede varer, kan dette innebære at du må betale frakten selv, og i noen tilfeller ekspederingsgebyr. I verste tilfelle kan forbrukere som ofte returnerer varer, bli utestengt fra nettbutikken. Amazon.com er et eksempel på en butikk som vil slette kontoen din hvis du har et stort antall returnerte varer.

    Krisen øker muligheten for nettkupp

  • - Nettstedet vårt er ikke hundre prosent sikkert
    Når du kjøper for eksempel badetøy på nettet, er du antakelig ikke så bekymret for at en hacker skal stjele kredittkortnummeret ditt. Dessverre var det akkurat det som skjedde med omtrent 8.000 shoppere som handlet i nettbutikken Swimwearboutique.com før mars i fjor. Vær spesielt oppmerksom hvis du kommer over nettsteder som ber om andre opplysninger enn normalt.

    Slik handler du trygt på nettet

    Varer som aldri kommer frem til mottaker, er også et økende problem, ifølge det amerikanske Internet Crime Complaint Center. Før du handler fra en side du ikke kjenner fra før, kan det være lurt å undersøke om butikken har en faktisk adresse, ikke bare en postboksadresse og et telefonnummer.

    Les også: - Dette er ren svindel!

  • - Ingen svarer på e-postadressen vår
    De fleste nettbutikker oppgir en e-postadresse for kundeservice som et minimum, men det er ikke alltid det er noen i andre enden. Å få kontakt med nettbutikken du vil eller har handlet hos er i noen tilfeller vanskeligere enn først antatt. Responstiden på e-post er ofte over et døgn, noe som er lite tilfredsstillende når du trenger kjapt svar.

  • - Vi bryr oss ikke om gode kunder
    Du tror kanskje at ved å handle igjen og igjen, så vil favorittnettbutikken din gi deg noe tilbake? Det kan faktisk være motsatt. Når du først er kunde, er det ikke sikkert at du kan benytte deg av de samme tilbudene som nettbutikkene bruker for å lokke til seg nye kunder. For at du skal være sikker på å motta de samme rabattene og tilbudene som nye kunder, er løsningen den slitsomme, men effektive strategien å åpne en ny konto med en annen mailadresse og et annet kredittkort.

  • - Prisene kan endre seg om fem minutter
    DinSide har fått flere henvendelser fra lesere som reagerer på dette, blant annet hos reiseoperatøren RyanAir. Enkelte nettsteder er programmert til å "huske" deg, og løsningen kan være å gå inn fra en annen pc for å finne tilbudet du var på jakt etter. Økt konkurranse blant nettbutikkene fører også til at prisene endrer seg raskt.

    Les også: Han sparte 700 på å handle på nettet

    Se også: De beste nettbutikkene, ifølge Posten

    (Kilde: SmartMoney.com)