Nettfiendtlig bokbransje

Bokbransjen diskriminerer aktører som selger bøker på nett, sier Annika Karlsen i Bokkilden.no.

Nettfiendtlig bokbransje

  1. Store kjeder gir dyrere bøker


- Fastprisavtalen låser alle nyutgivelser på norske forlag til en fast og kunstig høy utsalgspris de første to årene, sier administrerende direktør Annika Karlsen i Bokkilden.no i en pressemelding.

- De eneste som tjener på bokbransjeavtalen, er bokbransjen selv, sier Annika Karlsen i Bokkilden.no. Foto: Henning Poulsen/Pressekontoret.
Vis mer


Vi mener at bøker burde bli billigere. Det stimulerer til leselyst. De eneste som tjener på bokbransjeavtalen, er bokbransjen selv, sier Karlsen, som også sier hun reagerer på at enkelte deler av pressen gir en fremstilling av at en samlet bokbransje står bak dagens bransjeavtale.

- Det er absolutt ikke sant. Det er i stor grad de som tjener på avtalen som støtter den, hovedsakelig bokklubbene, de store forlagene og bokhandlerne som eies av disse forlagene, sier Karlsen.

Vil stoppe ny avtale

Den nåværende bokbransjeavtalen utgår i år, og aktører i bokbransjen jobber nå med å forhandle fram en ny avtale som skal presenteres for myndighetene. I rapporten oppfordrer Konkurransetilsynet bokbransjen til å finne nye og mindre konkurransehemmende former for samarbeid, og krever at fastprissystemet blir avviklet:

Hindrer innovasjon

Konkurransetilsynet la også vekt på at bransjeavtalen hindrer utviklingen av nye og mer effektive distribusjonsformer, som kan gjøre bøker bedre tilgjengelig i tynt befolkede strøk, der markedet ikke er stort nok til å drive en lokal bokhandel.

Konkurransetilsynet sier at "avtala hindrar framveksten av nye og særleg effektive distribusjonskanalar, til dømes gjennom Internett, som kunne ha betra tilgjenget og gjeve grunnlag for lågare prisar, ikkje berre på utanlandsk litteratur, men òg på norsk."

- Som nettbokhandel er vi tilgjengelige for folk over hele landet. Vi har et utvalg som dekker absolutt alt som kommer ut i Norge, noe de fysiske bokhandlerne bare kan drømme om. Å gi bokkjøpere over hele landet god tilgang til et bredt utvalg av bøker burde være i hele bokbransjens interesse, sier Karlsen.

Favoriserer bokklubbene

Konkurransetilsynet kritiserer også fordelene som norske bokklubber får. Bokklubbene har enerett på å gi 25 prosent rabatt på nye bøker, og har helt andre innkjøpsbetingelser enn resten av bransjen. Dette fører ifølge tilsynet til redusert konkurranse.

Annika Karlsen er enig og mener at de store bokklubbene har gått fra å være postordrebedrifter til å likne mer og mer på en nettbokhandel.
- De både gir bort og selger bøker med rabatt på nettet, mens vi blir tvunget til å forholde oss til fastprisen i bransjeavtalen. At bokklubbene kan gi bort bøker gratis samtidig som Bokkilden er tvunget til å selge dem til fullpris, opplever vi som urettferdig, sier hun.

- Dersom noen for eksempel ønsker å lese Anne Karin Elstads bok "Odel" eller Michael Moores "Dumme hvite menn", kan de melde seg inn i De norske Bokklubbene på nettet og få bøkene gratis. I Bokkilden er vi ifølge bestemmelsene i bransjeavtalen forpliktet til å ta full pris for disse bøkene ut året i år, forteller Karlsen.

Hun mener at dette er som om det lå to bokhandlere ved siden av hverandre på Karl Johans gate, og den ene gir fem bøker gratis til alle som er inne i butikken en viss tid, mens den andre er pålagt å selge bøkene til full pris.

- Det er vanskelig å forstå at nettsteder som selger bøker skal ha så forskjellige vilkår. Det er på tide at både bokbransjen og myndighetene tar hensyn til den teknologiske utviklingen og til at handel på nettet er et gode som er kommet for å bli, sier Karlsen.

(Kilde: Pressekontoret)