<b>GOD PRISMERKING:</b> Mange nettbutikker venter med å fortelle deg hvor mye du må betale i frakt. Det gjør ikke Siba. Der får du opplyst tidlig i salgsprosessen hvor mye du må belage deg på å betale. Foto: Siba.no/DinSide
GOD PRISMERKING: Mange nettbutikker venter med å fortelle deg hvor mye du må betale i frakt. Det gjør ikke Siba. Der får du opplyst tidlig i salgsprosessen hvor mye du må belage deg på å betale. Foto: Siba.no/DinSideVis mer

Nettbutikker skjuler prisopplysninger

Venter med å fortelle deg hvor mye du egentlig må betale.

Når du handler på nett, er det to priser du må forholde deg til.

Først og fremst må du sjekke prisen på produktet - selvsagt. Deretter kommer prisen på frakten. Og når du regner med frakten, blir totalprisen ofte mye høyere.

I en stor pristest på DinSide kan vi vise at prisene på enkelte produkter blir over 30 prosent høyere enn først antatt som følge av høy fraktpris. Dessuten var det svært store forskjeller på fraktprisene mellom butikkene som ble pristestet.

Selvfølgelig skal du betale mer for å få tilsendt produktene til din egen postkasse eller nærmeste postkontor, i stedet for å hente det selv i varehus. Det er en ekstraservice det er rett og rimelig å betale for.

Samtidig er det grunn til å stille spørsmålet hvorfor en rekke nettbutikker ikke er flinkere til å opplyse om fraktkostnader tidlig i kjøpsprosessen? Det er først når du vet totalprisen, at det er mulig å sammenlikne prisene på produktene du finner på nett, derfor er det relevant å vite hvor mye du må punge ut i frakt.

VANSKELIG Å SAMMENLIKNE: Her ser du en faksimile fra prissammenlikneren Prisjakt.no. De blå pilene viser butikkenene der tjenesten ikke har klart å innhente informasjon om fraktpriser. Dermed er det vanskelig å sammenlikne de reelle prisene. Foto: Prisjakt.no Vis mer


Dette skaper ikke bare problemer når du selv skal sjekke prisene i de forskjellige butikkene, men også når du bruker ulike prisdatabaser på nettet. Prisjakt.no er en slik tjeneste. Der får du opplyst prisen på produktet i forskjellige butikker, samt pris på produkt pluss frakt. Men bare i noen få tilfeller. Fordi nettbutikkene ikke er flinke til å opplyse om fraktkostnader, klarer ikke Prisjakt å beregne totalprisen på de fleste produkter, dermed er det umulig for kundene å sammenlikne prisene.

Mange butikker lar ikke kundene få vite prisen på frakten, og dermed totalprisen på produktet, før kunden har opprettet profil og logget seg inn i butikken. Expert.no er et eksempel på en butikk som opererer på denne måten. Det er ingenting i veien med at disse butikkene vil ha oss som registrerte kunder, men hvorfor i all verden skal prisinformasjon holdes tilbake før en registrer seg?

La oss for eksempel ta en titt på kjøpsprosessen i nettbutikken til en av landets største elektronikkbutikker, Expert.

Først finner du produktet du ønsker. Prisen er oppgitt uten frakt. Deretter trykker du kjøp, og går inn i handlekurven. Her får du heller ikke opplyst hvor mye du må betale i frakt. For å få vite det, må du trykke på "Til kassen"-knappen. Har du ikke registrert deg eller logget inn, må du gjøre dette nå. Når dette er gjort vil du endelig få opp en side der du kan velge forskjellige fraktalternativer.

Jeg må altså gjennom inntil fire sider fra jeg finner produktet til jeg får vite hvor mye produktet vil koste meg. Det er rett og slett for dårlig.

Kim Jansson er journalist i DinSide økonomi Foto: Per Ervland Vis mer


Finnes det et godt argument for å la være å opplyse om fraktkostnader før sent i bestillingsprosessen? Tja, kanskje.

Norge er et langstrakt land, og det er ikke likegyldig hvor pakkene sendes. En rask sjekk i en av landets største nettbutikker viser at det var langt dyrere å sende varen til en Harstad-registrert adresse enn en adresse i Oslo-området.

Likevel er det merkelig at enkelte nettbutikker ikke kan estimere fraktpris, når de samme butikkene krever at man registrerer seg med navn og adresse. Dessuten er det også fullt mulig for butikkene å komme med en fra-pris på frakt, slik at kundene får en pekepinn på hvilke fraktkostnader de må belage seg på.

Lefdal.com og Elkjop.no har bevist at de er langt billigere enn konkurrentene på fraktpriser, men på prismerking har de fortsatt en del å jobbe med.

Når du trykker kjøpsknappen på et produkt i de to nettbutikkene, får du i høyre kolonne opp handlekurven med pris på produktet samt billigste frakt. Dette er vel og bra, hadde det ikke vært for at prisen du i de fleste tilfeller får opp, ikke er den reelle fraktprisen.

Elkjøp og Lefdal er nemlig to av mange butikker som lar deg kjøpe de fleste varene på nett, for så å hente dem i butikk. Dette er et strålende tilbud, som har gjort at mange kunder har spart mye penger. Eksempelvis sparte Tor Kristian Orset 700 kroner på å handle på denne måten.

Samtidig er det ikke riktig å kalle dette frakt. Frakt, i våre ører, høres ut som å få tilsendt en vare. Enten den sendes til postkassen, til nærmeste postkontor eller blir levert på døren. Gratis henting kan rett og slett ikke kalles frakt.

GRATIS FRAKT? Nei, det stemmer ikke. Sannheten er at Elkjop.no lar deg hente produktet gratis i varehuset. Du kan med andre ord gjøre jobben for Elkjøp gratis. Vis mer


Heldigvis finnes det eksempler på butikker med god prisinformasjon om frakt. Siba.no er et eksempel til etterfølgelse. Når du finner en vare du har lyst på, klikker du på produktet, og får alle den prisopplysningen du trenger. Du får vite hva produktet koster, og hvor mye billigste fraktalternativ vil komme på.

Siba gjør dette selv om de på langt nær er billigst på frakt. Faktisk viser vår pristest at fraktprisene ikke er noe å skryte av i det hele tatt. Derfor er det kanskje ekstra prisverdig at nettbutikken er så åpen om hvor mye du må punge ut med i fraktkostnader.

Helt unikt for Siba er at du også får vite hva prisen i varehuset er, slik at du kan se om det lønner seg å handle på nett. De aller fleste butikkene som både finnes som varehus og på nett, vil ikke opplyse varehuspris, fordi hver butikk setter sine egne priser. Denne begrunnelsen er spiselig, selv om vi må berømme Siba for sin langt klarere prisstrategi.

SÅNN SKAL DET GJØRES: Siba opplyser om prisen på varen i nettbutikken, i varehuset, samt billigste fraktalternativ. Foto: Siba.no Vis mer


Mange nettbutikker skjuler informasjon om fraktkostnader. Når kunden ikke får vite totalprisen på et produkt før kredittkortdetaljene skal fylles inn, har nettbutikken bommet.

Siba.no er ikke redd for å vise kunden hva som må forventes i fraktkostnader. Det er heller ikke butikker som Platekompaniet.no og CDon.no. Sistnevnte gir deg fraktprisen med en gang du trykker kjøp, selv på varer som koster mer for bedriften å sende enn en cd eller dvd. Det er slik det bør være. For det å orientere seg om priser på nett er unødvendig tungvint.

PRISTESTER: