Får du ikke angrerettskjema med varen, kan angrefristen forlenges. Foto: ALL OVER PRESS
Får du ikke angrerettskjema med varen, kan angrefristen forlenges. Foto: ALL OVER PRESSVis mer

Nettbutikkene slurver

Sender ikke kunden angrerettskjema.

Nettbutikkene er ikke flinke nok til å gi kundene det de har krav på, skriver Forbrukerrådet i en pressemelding.

De har undersøkt hvor godt nettbutikkene oppfyller kundenes lovbestemte rettigheter, og er ikke tilfreds med resultatet.

Sender ikke angrerettskjema

DinSide har tidligere skrevet at nordmenn netthandler for rundt 1.800 kroner hver før jul. Også Forbrukerrådet tror flere enn noensinne trolig vil gjøre unna juleshoppingen via nettet.

Slik er angrerettskjemaet som skal følge med din bestilling. Vis mer


Samtidig er de bekymret for kundenes rettigheter.

– Vår undersøkelse viser at nettbutikkene ennå ikke gir forbrukerne det de har krav på. Handler du på nettet, skal du nemlig få lov til å angre deg - det er lovens klare tale. Og butikken skal legge til rette for det, sier kommunikasjonsrådgiver Ann Hege Skogly.

Bestiller du en vare, skal du få tilsendt et utfylt skjema som du kan returnere sammen med varen om du ikke vil beholde den. Det er det ikke alle nettbutikker som gjør.

I Forbrukerrådets undersøkelse svarte 17 av 100 spurte at de ikke hadde mottatt et slikt skjema sist de handlet på internett, mens 14 prosent ikke kunne huske om de hadde fått.

Forbrukerrådet påpeker er et klart brudd på selgerens forpliktelse ifølge angrerettloven.

– Vår erfaring er at feilene skyldes uvitenhet, snarere enn unnaluring. Men du har et profesjonelt ansvar når du driver forretning, og må sette deg inn i forbrukerrettigheter like mye som regnskap og momsforpliktelser, poengterer Skogly.

Les også: Se robotene som finner dine varer

Fristen forlenges

Ved bestilling av varer fra norske nettbutikker har vi i utgangspunktet har kunden 14 dagers angrerett ved kjøp av en vare over internett. Andre land har gjerne andre, og i mange tilfeller kortere, frister for å benytte seg av angreretten.

Samtidig er det verdt å merke seg at slurv fra nettbutikkens side, kan gi deg bedre muligheter for å angre kjøpet.

Mottar du ikke angrerettskjema, kan fristen nemlig forlenges til minst tre måneder etter at varen er mottatt - og du som kunde kan altså vente tilsvarende med å angre.