Du bør vite hva du gjør før du handler her, for fallgruvene er mange. Foto: Kristina Picard
Du bør vite hva du gjør før du handler her, for fallgruvene er mange. Foto: Kristina PicardVis mer

Nettbutikk mange klager på

Forbrukerrådet har mottatt flere klager fra kunder som venter på varene sine.

Det begynte med en henvendelse fra en frustrert DinSide-leser som har bestilt en vare fra møbelnettstedet Infurn.com.

– Etter at varen var bestilt, kom bestillingsbekreftelse, varen ble betalt via kredittkort, dette ble tilbakemeldt fra Infurn, og leveringsdato ble gitt. Siden det har jeg kun registrert ulike typer forsinkelsesmeldinger fra Infurn. Den ene meldingen virker like fiktiv som den andre. Det har vært feilleveranser, kvalitetsbrist og trøbbel med fraktselskapet. Jeg regner ikke med at varen noensinne blir levert, skriver vår leser.

Forbrukerrådet har mottatt klager


Forbrukerrådet har mottatt flere henvendelser fra forbrukere som enten venter på varer som ikke kommer eller som ikke har mottatt refusjon etter hevet kjøp.

Også Forbruker Europa har mottatt klager på butikken:

– I flere av tilfellene er det klager på forsinket levering eller varer som ikke kommer, sier juridisk rådgiver Kirsti Pamphlett.

Også søk på Internett avslører at mange sår tvil om nettbutikkens seriøsitet.

Kan du forskjell på toll og merverdiavgift? >>> Disse varene er tollfrie

- Tollvesenet kan stoppe varene fra denne butikken, sier jurist og juridisk rådgiver i Forbruker Europa Kirsti Pamphlett Vis mer


Kopier, ikke ekte vare

Det første man skal være oppmerksom på, er at butikken selger kopier av designmøbler, ikke originale varer.

– Dette kommer frem hvis man starter på forsiden, men mange kan nok tro at det er snakk om originale varer hvis de googler seg inn til nettbutikken med et søk på for eksempel «Eames gyngestol», sier Pamphlett, som reagerer på butikkens bruk av det originale designnavnet.

Dette kan forklare hvorfor en kjøper har klaget på at varen hun mottok, var uekte.

Kan ødelegges på grensen

Det er imidlertid flere problemer knyttet til å bestille designkopier. Som det faktisk kommer frem av nettbutikkens egne vilkår: Du må selv ta ansvar for å sette deg inn i eget lands regler om innføring av kopierte designvarer. Det er kundens eget ansvar å kontrollere om videresalg er tillatt.

Og vet du om norske tollmyndigheter tillater deg å importere en Arne Jacobsen-kopi?

– Du kan risikere at varen blir stoppet på grunn av en såkalt midlertidig forføyning, forklarer Pamphlett.

Tollvesenet har nemlig intensivert jakten på piratvarer


I Norge er det slik at domstolene kan beslutte at Tollvesenet skal holde tilbake varer fra frigjøring når varene krenker immaterialrettighet. Det vil si at hvis produsenten av de originale møblene anmoder om en slik beslutning, så kan Tollvesenet stoppe, beslaglegge og ødelegge varen din.

– Det foreligger til en hver tid en liste hos Tollvesenet om hvilke merker som vil bli stoppet, men disse listene kan endre seg fra uke til uke, sier Pamphlett.

Du risikerer altså at varen din blir ødelagt på grensen dersom du kjøper fake.

Midlertidige forføyninger per i dag (ekstern lenke)

Noen varer kommer frem

Det er imidlertid ikke slik at Infurn aldri leverer varer til sine kunder, skal vi tro ulike fora på nettet. Uten å kjenne til salgsvolumet til butikken er det vanskelig å si noe om prosentandelen av varer som er forsinket eller ikke kommer frem i det hele tatt.

Det har så langt ikke lykkes DinSide i å komme i kontakt med eierne av Infurn.com.

Du kan heve kjøpet

Pamphlett opplyser at du har rett til å heve kjøpet ved forsinket levering. Dette har man krav på ifølge norsk forbrukerkjøpslovgivning, og det er også opplyst i kjøpsvilkårene til Infurn.

Vanlig angrerettlov med 14 dagers angrefrist ved fjernsalg gjelder også her.

Pamphlett setter også spørsmålstegn ved femårsgarantien til produktene.

– En slik garanti er trolig knyttet opp til originalmøblenes levetid, men her er det jo snakk om kopier.

Bruk kredittkortet!

Når du handler hos Infurn, kan du velge å overføre pengene ved hjelp av bankoverføring eller betale med kredittkort. Det siste vil være det klokeste valget.

– Overfører du pengene direkte til en butikk som har en historie med ikke å levere varene, risikerer du at du ikke får refundert beløpet. Velg å bruke kredittkort, er Pamphletts klare oppfordring.

>>> Offer for nettsvindel? Kredittkortselskapene hjelper deg

Forbrukerrådet og Forbruker Europa kan ta imot klager og bistå i enkeltsaker.