TILBAKE: Netshop.no er nå på lufta igjen. Men blant annet varene og eierne er byttet ut, og tidligere kunder står uten rettigheter.  Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
TILBAKE: Netshop.no er nå på lufta igjen. Men blant annet varene og eierne er byttet ut, og tidligere kunder står uten rettigheter. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Netshop tilbake – ikke servicen

Gamle Netshop.no-kunder får ikke hjelp. – Veldig kjipt, forteller en av dem.

I mai gikk selskapet XL Distribusjon AS konkurs, og nettbutikkene Netshop.no, KidsAndCare.no og XLDistribusjon.no gikk dukken.

Les mer: Hva om du har bestilt noe fra Netshop som du ikke har fått ennå?

Men forrige uke åpnet Netshop igjen, med nye eiere: Telefast. De hevder selv å være Norges største distributør av telefoni, og er eid av Telenor.

"Nå starter showet!" proklamerer Netshop.no akkurat nå, og følger opp med kun tre produkter på butikkens forside.

– Vi begynner smått, innrømmer daglig leder Lars Morten Andersen i Netshop til DinSide.

Service for tidligere kunder?

Telefast har kvittet seg med både gamle Netshop sitt lager og alle de ansatte. Det som består, er et navn med lange tradisjoner og mange tidligere kunder. Det er dette Telefast betalte for. Men utfordringen er å vinne tilbake tilliten.

– Hvor villige de er til å handle hos Netshop igjen, vil tiden vise, sier Andersen.

INVITERER NÅ TIL ÅPNINGS-SHOW: Men det er langt fra et show det tidligere Netshop-kunder opplever etter konkursen. Foto: Netshop.no Vis mer


Det blir neppe bedre av dette: Tidligere kunder kan nå møte stengte dører hos Netshops nye serviceavdeling.

"Vi i nye Netshop kan dessverre ikke hjelpe deg i forhold til salg gjennomført av tidligere Netshop" står det i e-posten en tidligere Netshop-kunde fikk derfra. Da hadde han forsøkt å få hjelp med et ødelagt grafikkort og harddisk innenfor reklamasjonsfristen.

– Jeg hadde ikke fått med meg at de var konkurs før jeg kontaktet kundeservice, forteller Netshop-kunden, som ønsker å være anonym, til DinSide.

I svaret fra Netshop gjør de det klart at han ikke kan vente noen hjelp fra dem, og det eneste de tilbyr er en beklagelse.

– Veldig pussig hvordan de bruker en nesten helt lik nettside og helt lik logo, når de er et nytt selskap. Sikkert lovlig på et vis, men uansett veldig kjipt for alle oss kunder, sukker han.

Netshop, Fotoknudsen, Notabene og så videre – se alle konkurshistoriene den siste tiden!

"Sak for sak"

Den nye Netshop-sjefen er fullstendig klar over problemstillingen. Og Andersen forstår at en nettbutikk som ser prikk lik ut, bare med nye eiere som ikke tar ansvaret for tidligere kunder, kan virke forvirrende.

Har du handlet noe av Netshop før konkursen?

Svar her: (Avsluttet)
Ja, men ikke hatt behov for service(58%) 1179
Nei(32%) 651
Ja, har allerede problemer med service(10%) 200
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


– Vi prøver så godt vi kan å hjelpe, men sluttbruker har dessverre begrensede muligheter når en butikk går konkurs, forteller Andersen.

Han kan ikke gi noe klart svar på nøyaktig hva de kan hjelpe med. Det er først og fremst mobiler som er Telefast sitt fagområde, og de eier det store verkstedet Mcare. Så i noen tilfeller kan de ordne garantisaker på mobiler kjøpt før konkursen, om ikke mobilen ble gråimportert av tidligere Netshop. iPhone kan det bli vanskeligere å få hjelp med.

– Hva med reklamasjonssaker som kan strekke seg flere år tilbake i tid?

– Det vet jeg ærlig talt ikke. Vi tar det sak for sak, svarer Andersen hos Netshop.

Ved problemer rundt PC-er og annen elektronikk Telefast aldri har jobbet med, skal butikken forsøke å hjelpe kundene med å komme i kontakt med produsenten for å rette kravet dit.

Om produktet går i stykker og butikken ikke ordner opp, kan du få pengene tilbake gjennom kredittkortet – også etter konkurs

FORVIRRENDE: Kommunikasjonssjef Ann Hege Skogly i Forbrukerrådet håper Netshop vil gjøre det så enkelt som mulig for kundene. Foto: FORBRUKERRÅDET Vis mer


Krav overfor produsent

Kommunikasjonssjef i Forbrukerrådet, Ann Hege Skogly, forteller at ansvaret til de nye eierne kommer an på kjøpskontrakten. Noen ganger kjøper man ansvaret for tidligere kunder, andre ganger ikke. Sistnevnte gjelder for Netshop, og tidligere kunder har derfor mistet alle rettigheter overfor butikken.

– Det kan være forvirrende for forbrukeren, sier Skogly til DinSide.

Men kundene kan rette kravet sitt mot produsenten. Du har like mange rettigheter overfor dem, som du har overfor en butikk. Men det fordrer at produsenten selv henvender seg til norske forbrukere. Det vil for eksempel si giganter som Samsung og Apple, som kjører reklamer i norske medier og har norske nettsider, men ikke en obskur, kinesisk mobilprodusent som tilfeldigvis blir solgt gjennom en norsk nettbutikk.

– Spørsmålet er uansett hvor enkelt det lar seg gjøre i virkeligheten. Noen produsenter kan for eksempel holde til i en annen verdensdel, forteller Skogly.

Siden Netshop gikk konkurs, har Forbrukerrådet fått elleve hendelser fra kunder av butikken.

– Hva er din oppfordring overfor Netshops nye eiere?

– For alle som overtar et firma på denne måten er det viktig at man tenker på forbrukerens situasjon. Det pleier å være god butikk, også. Vær tydelige på hvilke rettigheter forbrukeren har, og gjør det enkelt for dem, oppfordrer kommunikasjonssjefen.

Tilbake hos den tidligere trofaste Netshop-kunden virker det som alt annet enn enkelt.

– Jeg har gitt opp å få reparert SSD-en. Så får sjekke om jeg kan få ordnet grafikkortet, avslutter han.