Vil andre følge etter? Mobilselskapet NetCom er i alle fall først ut med å skru av takstameteret på Japan-samtaler.
Vil andre følge etter? Mobilselskapet NetCom er i alle fall først ut med å skru av takstameteret på Japan-samtaler.Vis mer

NetComs kunder får ringe gratis

Mobilselskapet lar kundene få kommunisere gratis med Japan.

I forbindelse med tsunamien i Japan kan NetCom-kunder t.o.m. helgen ringe og sende SMS gratis mellom Norge og Japan. Gjelder begge veier, twitrer NetCom i dag, samtidig med at norske UD oppfordrer nordmenn i Japan til å kontakte sine pårørende.

Og nå er Netcom-nyheten bekreftet i en pressemelding:

"NetCom gjør dette for å gjøre det enkelt og kostnadsfritt for kunder som er berørt av tsunamien å komme i kontakt med familie og venner i Norge. Også NetCom-kunder som befinner seg i Norge, kan ringe og sende tekstmeldinger gratis til Japan for å komme i kontakt med sine kjære."

I første omgang gjelder ordningen med gratis ringeminutter og SMS over helgen.

Etter det DinSide kjenner til er NetCom først ute i Norge med å skru av taksameteret på Japan-samtaler.

Apps som kan redde deg fra katastrofen

Dyrt å ringe til Japan

Normalt koster det en del kroner å snakke lenge med nordmenn som befinner seg i Japan. Er du NetCom-kunde og skal ringe til en japansk fasttelefon, koster dette mellom 3,99 og 7,49 kroner per minutt. Prisen for bedriftskunder er noe rimeligere.

Og befinner du deg i Japan og vil ringe hjem til Norge, kan det blir virkelig dyrt. NetComs privatkunder betaler mellom 26 og 30 kroner per minutt for å ringe til Norge på dagtid, og 12,49 kroner per minutt for å motta en samtale.

Det koster 4 kroner å sende en SMS, og dataprisen per MB koster 30 eller 187,50 kroner, avhengig av abonnementstype.

SE OGSÅ: Så mye betaler du i utlandet

Bruk sosiale medier!

Til tross for at det er gratis å ringe, kan det hende du skal prøve andre kommunikasjonsveier. Det er selvsagt stor belastning på mobilnettet i Japan etter katastrofen, og deler av telefonnettet skal allerede være nede. Derfor bør samtaler og annen telefonbruk til/fra Japan reduseres til det minimale.

Har du mulighet, så benytt e-post eller sosiale medier til å formidle informasjon.