Først ville de ikke hjelpe, men så snudde NetCom tvert. Foto: Colourbox
Først ville de ikke hjelpe, men så snudde NetCom tvert. Foto: ColourboxVis mer

NetCom snudde tvert

Vi klaget på mobilforsikring- det nyttet!

På mandag skrev vi om mobilforsikringer, og hva de dekker og ikke dekker. Nå forteller vi deg hva som skjedde da en av DinSides journalister opplevde at forsikringen ikke dekket skaden.

I mai i år kjøpte en av DinSides journalister ny telefon tilknyttet abonnement med bindingstid. Den blide selgeren fra NetComs salgsavdeling anbefalte å kjøpe NetComs forsikring, fordi kjøper da kunne få reparert telefonen eller få ny hvis den ble ødelagt eller stjålet.

Litt senere mistet DinSides journalist telefonen i bakken, fordi hun skulle svare på en innkommende samtale - uten kontaktlinser. Dette førte til at av- og påknappen falt av.

Unngå mobilsjokket når du surfer i utlandet - bruk denne

Hvitt display

Slik ser det ut når man skriver en sms med hvitt display. Denne skaden gikk på garantien. Foto: Synne Hellum Marschhäuser Vis mer


Omtrent en uke etter at knappen falt av, ble displayet helt hvitt hver gang man trykket seg inn på tekstmeldinger, og det var umulig å se hva man skrev.

Er telefonen kjøpt med abonnement for en krone, slik at ringeprisene eller månedsavgiften i praksis dekker kjøpet, kan det bli dyrt å ødelegge telefonen. Det koster stort sett over tusenlappen å kjøpe seg ut av abonnementet, eller kjøpe en ny telefon som ikke er låst til en operatør. Men DinSides journalist hadde jo tegnet mobilforsikring som hun gjerne ville benytte seg av.

Bli kvitt sms-reklamen

Dekket ikke skaden

NetCom kunne reparere det hvite displayet, som gikk på garantien. Men den ødelagte av- og påknappen ble ikke dekket av hverken forsikring eller garanti. Fordi det var et uhell journalisten selv hadde forårsaket.

Hadde derimot en ytre, uforutsett påvirkning vært grunnen til at knappen falt av, da hadde skaden blitt dekket. Er det vits å ha mobilforsikring hvis den ikke dekker slike skader?

Ringen viser feltet der det tidligere var av- og påknapp. Netcoms forsikring dekket i utgangspunktet ikke denne skaden. Foto: Synne Hellum Marschhäuser Vis mer


Snudde tvert

Hjelpen ble en jusstudent, som fant dekning i Lov om forsikringsavtaler, for at NetComs avgjørelse kunne ”diskuteres”. Jusstudenten skrev et brev til NetComs skadeavdeling. Her er klagebrevet til NetCom

Dagen etter at brevet ble sendt, fikk DinSides journalist beskjed fra NetCom om at forsikringen likevel dekket skaden.

Vi har spurt NetCom hvorfor de valgte å behandle skaden. Hadde jusstudenten og DinSides journalist rett, eller skjønte ikke NetComs forsikringsavdeling innholdet i brevet?

- Når saken vurderes på nytt, sånn som da brevet ble sendt inn, går saken til en ny saksbehandler. Den nye saksbehandleren har ønsket å gi dekning i forsikringen fordi han har vurdert helheten og kommet frem til at uhellet blir forklart på en god måte i brevet. Når det gjelder tolkning av vilkårene vurderer antageligvis forsikringsavdelingen fra sak til sak, sier Øyvind Vederhus, kommunikasjonssjef i NetCom.

- Det er ikke dumt å skaffe seg mobilforsikring, den dekker både uforutsette skader og tyveri. Jeg vet ikke om reiseforsikringen dekker for eksempel tyveri, men har man forsikringer som overlapper hverandre, da bør man vurdere hvilken man bør ha. Jeg erfarer at egenandelen gjennom reiseforsikringen er atskillig mer kostbar enn vår, sier Vederhus.

Vet du forskjell?

Når mobilselskapene snakker om garanti og reklamasjon er det ikke alltid at de vet hva de snakker om, og det er lett å blande begrepene. Garantien er satt av selskapet du handler med, og kommer i tilegg til den lovfestede reklamasjonsretten. For mobil er reklamasjonsretten fem år, men bransjen har anket, fordi de mener at mobilen ikke er ment å vare lenger enn to år.

Selgerne vet ikke hva du har krav på

Dette har du, ifølge Forbrukerrådet, krav på i henhold til reklamasjonsretten

  • Selgeren har plikt til å ta imot telefonen, og sjekke hva som er galt med den.
  • Er produsent ansvarlig for feilen, kan du kreve at telefonen blir reparert. Selv om garantien er utløpt.

  • Selgeren kan ikke ta mer betalt for undersøkelse av telefonen, enn det undersøkelsen faktisk koster selgeren. Viser det seg at skaden er produsentens feil, skal du ikke betale noe.
  • Du har i hovedsak rett på lånetelefon hvis det tar lenger enn en uke å utbedre skaden.
  • Samme feil kan bare omleveres eller repareres to ganger, tredje gang kan du heve kjøpet.

  • Du har krav på en begrunnelse hvis skaden ikke blir dekket.
  • Hvis du har sendt skriftlig klage til selger, og ikke fått svar, eller fått avslag, kan du klage til Forbrukerrådet, eller Forsikringsklagenemnda.

  • Her finner du Forbrukerrådets klageskjema for mobil