Netcom sier du ikke kan ta produktet i bruk om du skal benytte deg av angreretten. Men Forbrukertvistutvalget har kommer frem til at du har full rett til å teste ut telefonen før du eventuelt sender den tilbake. Foto: Arild Jansson
Netcom sier du ikke kan ta produktet i bruk om du skal benytte deg av angreretten. Men Forbrukertvistutvalget har kommer frem til at du har full rett til å teste ut telefonen før du eventuelt sender den tilbake. Foto: Arild JanssonVis mer

Netcom feilinformerer om angreretten

- Selskapet må endre praksis øyeblikkelig, sier Forbrukerrådet.

«Hvis du velger å benytte deg av angreretten må produktet ikke tas i bruk. Produktet skal leveres tilbake i samme stand og mengde som det ble levert

Denne beskjeden får du når du kjøper en mobiltelefon i Netcoms nettbutikk.

Normalt sett har du 14 dager fri angrerett på produkter kjøpt i nettbutikken eller gjennom såkalt fjernsalg. Netcom kommuniserer altså at du ikke har lov til å teste produktet før du eventuelt sender det tilbake - stikk i strid med regelverket.

ANGRER DU PÅ KJØPET? Her er dine rettigheter

- Ulovlig, mener Forbrukerrådet

Ifølge Forbrukerrådet kan ikke Netcom kreve at produktet ikke brukes.

- Det er opplagt at dette vilkåret ikke er lovlig. Det som står i angrerettloven er ikke at produktet skal leveres tilbake i samme stand og mengde det er levert, men i tilsvarende stand. Dette åpner for bruk av produktet, sier Anne Sofie Faye-Lund, seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Anne Sofie Faye-Lund, seniorrådgiver i Forbrukerrådet Foto: CF Wesenberg/Kolonihaven Vis mer


Hun sier det skal være selgeren og ikke kjøperens problem at et produkt er brukt ved retur.

- At kundene leverer tilbake et brukt produkt er en risiko selger må ta ved fjernsalg. Loven er ufravikelig og til fordel for forbrukeren, sier Faye-Lund til DinSide.

Hun er krystallklar på at Netcom bør endre ordlyden så fort som mulig.

- Det de skriver er direkte feil, det er et ulovlig vilkår, og Netcom bør fjerne dette vilkåret med en gang, sier hun.

Netcom: - Uklar kommunikasjon

Kommunikasjonsrådgiver Charlotte Erikstad i Netcom sier selskapet forholder seg til gjeldende regler for angrerett, men innrømmer at dette ikke er kommunisert klart nok.

- Når det står på pakken at produktet ikke skal bli tatt i bruk, er nok det kommunikasjon som ikke er klar, og som vi eventuelt vil endre, fordi det er absolutt ikke meningen å kommunisere utydelig.

Charlotte Erikstad, kommunikasjonsrådgiver i Netcom Vis mer


DinSide: - Men når dere til og med skriver i fet skrift at produktet ikke skal tas i bruk, er det det vel ingen tvil om at dere ikke aksepterer at kunden tester ut mobiltelefonen?

- Det vil være skjønn hva som menes med «å ta i bruk». Det er ikke nødvendig å ringe to timer og sende 200 tekstmeldinger. Hvor mye som er nødvendig å bruke telefonen må vurderes etter skjønn, men husk at vi skal kunne selge telefonen som ny etter at den er returnert, sier Erikstad til DinSide.

Hun legger til at de ønsker å følge loven om angrerett, og åpner for at mobilen faktisk kan bli tatt i bruk før en eventuell retur.

- Utgangspunktet er at vi forholder oss til loven om angrerett. Kunden skal få lov til å teste telefonen, sende en sms eller to, samt å ringe og høre om lyden er grei, sier Erikstad.

DinSide: - Forbrukerrådet krever at dere endrer ordlyden i teksten om angrerett. Kommer dere til å gjøre det?

- Vi tar en ny kikk på ordlyden og vil vurdere den teksten som er der, sier Erikstad til DinSide.

KJAPP GUIDE: Alt dette bør du vite om netthandel

Så mye kan du bruke telefonen

Forbrukertvistutvalget avgjør tvister i forbrukersaker som gjelder kjøp av varer og angrerett.

Utvalget har gjentatte ganger kommet frem til at angreretten ikke blir opphevet dersom kjøperen tester produktet.

I 2008 nektet en nettbutikk å la en kjøper bruke angreretten sin, fordi han hadde brukt mobiltelefonen. Personen hadde blant annet ringt i cirka 41 minutter og sendt eller mottatt 17 tekstmeldinger. Forbrukertvistutvalget ga kjøperen medhold.

«I denne saken har utvalget har vært noe i tvil, men kommet til at bruken av telefonen må være innenfor det som kan påregnes ved en utprøving av telefonen. Bruken kan heller ikke anses å ha forringet telefonen nevneverdig. Klager gis medhold i at kjøpet kan annulleres etter reglene i angrerettslovenheter det i vedtaket.

Vedtaket blir i dag brukt til etterfølgelse i tilsvarende saker.

Det betyr altså at du både kan sette inn et simkort, ringe og sende tekstmeldinger med telefonen, uten at det påvirker din rett til å angre.