NetCom avviser Telenors kritikk av NetCom Hjemme-kalkulatoren. Men selskapet innrømmer at etableringsgebyret for NetCom Hjemme ikke er tatt med i kalkulatoren. Nå har NetCom under kalkulatoren lagt til en setning som gjør oppmerksom på dette. Foto: Jogrim Aabakken
NetCom avviser Telenors kritikk av NetCom Hjemme-kalkulatoren. Men selskapet innrømmer at etableringsgebyret for NetCom Hjemme ikke er tatt med i kalkulatoren. Nå har NetCom under kalkulatoren lagt til en setning som gjør oppmerksom på dette. Foto: Jogrim AabakkenVis mer

NetCom: - Vi villeder ikke

NetCom tilbakeviser Telenors påstander om at deres NetCom Hjemme-kampanje opererer med villedende priser.

Onsdag skrev DinSide at Telenor har en rekke kritiske merknader til NetComs markedsføring av tjenesten NetCom Hjemme. Telenor hevder at NetComs kalkulator, som angivelig skal vise hvor mye man kan spare på å droppe fasttelefonen til fordel for NetCom, produserer villedende resultater. I henhold til kalkulatoren vil eksisterende fasttelefon-kunder årlig spare mellom 910 og 3.473 kroner på å kutte ut fasttelefonen. Når Telenors regnestykker legges til grunn, vil seks av de ni kalkulator-scenariene i stedet ende opp med at fasttelefon-kunder vil tape penger på å hoppe over til NetCom Hjemme. opp med at det lønner seg å beholde fasttelefonen.

- Så korrekt bilde som mulig

- Vi ønsker absolutt ikke å villede kunden, men vi vil heller tegne et så korrekt bilde som mulig av hvor mye det koster med fasttelefon sammenlignet med NetCom Hjemme. Vårt mål er å synliggjøre kostnadene på en korrekt og ryddig måte, slik at kunden selv kan sammenligne de to løsningene og foreta sitt valg. Derfor har vi laget en kalkulator der kunden selv kan legge inn ringemønsteret sitt og finne ut hvor mye det er å spare på å kaste ut fasttelefonen. For å gjøre sammenligningen så gjennomsiktig som mulig, har vi laget en egen side der vi viser hvilke forutsetninger kalkulatoren er bygget på, skriver Charlotte Erikstad, kommunikasjonsrådgiver i NetCom.

- Kunden kan selv velge

Charlotte Erikstad, kommunika-sjonsrådgiver i NetCom. Foto: NetCom Vis mer


- Ifølge Telenor er det fullt mulig å ha fasttelefon uten å abonnere på nummervisning og personsvar, noe som til sammen koster 50 kroner per måned. Samtidig hevder Telenor at deres kalkulator legger opp til at alle fasttelefon-abonnenter abonnerer på disse tjenestene. Hva er din kommentar til denne beskyldningen?

- Det er ikke riktig. Vi har latt det være opp til kunden å selv krysse av for om han eller hun har dette inkludert som tilleggstjenester på fasttelefon-abonnementet sitt. Hva kunden klikker av for, vil påvirke prisen kalkulatoren kommer frem til, og dette sikrer at resultatet blir så riktig som mulig.

- Hvorfor er kalkulatoren forhåndsutfylt med både telefonsvarer og nummervisning?

- Vi har valgt å forhåndsutfylle med haker fordi vi sammenligner med NetCom Hjemme. Og der er disse tjenestene inkludert i prisen.

- Valgt å holde ADSL utenfor

Hva med deg?

Hvilket selskap liker du best? (Avsluttet)
NetCom(36%) 187
Ingen av dem(34%) 179
Telenor(28%) 145
Begge(3%) 14
Avstvemningen er ikke styrt og reflekterer kun lesernes egne meninger.


- Telenor kritiserer dere også for ikke å ta hensyn til at kunder med internett via ADSL vil få et påslag på 79 kroner per måned på internett-regningen hvis de kutter ut fasttelefonen. Hvorfor tar ikke kalkulatoren hensyn til dette?

- Vi sammenligner prisene på fasttelefon og mobil og har derfor valgt å holde ADSL utenom regnestykket. Men vi opplyser om at det kan påløpe en ekstra avgift på internettabonnementet om kunden har internettforbindelse via fastlinjen og velger å beholde denne. Grunnen til at vi har valgt å holde ADSL utenfor regnestykket, er at kunder kan ha internettforbindelse via kabel-TV-leverandøren eller via mobilt bredbånd. Hvorfor Telenor velger å legge på et gebyr på 79 kroner per måned for å beholde ADSL om du sier opp fasttelefonen, lar jeg det være opp til Telenor å svare på.

- Avgift fra Telenor

- Dere innrømmer altså at dere ikke opplyser om de 79 kronene i tilknytning til selve kalkulatoren. Hvor opplyser dere om denne ekstrautgiften?

- Det har vi gjort under "Vanlige spørsmål".

- Det er ikke "bare" Telenors 611.000 ADSL-abonnenter som må betale 79 kroner ekstra per måned hvis de sier opp fasttelefonen. Det samme gjelder 215.000 Nextgentel-kunder. Kommentar?

- Det stemmer, men de 79 kronene er en viderefakturering av en avgift fra Telenor.

Etableringsgebyret har blitt tydeligere

Denne setningen: "Etableringsavgift kr 199,- kommer i tillegg" er nå lagt inn i NetComs markedsføring av NetCom Hjemme. Foto: netcom.no Vis mer


- Telenor kritiserer også kalkulatoren for å inkludere et etableringsgebyr på 200 kroner for fasttelefon-abonnenter. Telenor opplyser at eksisterende kunder ikke trenger å betale noe etableringsgebyr. Hva er deres kommentar?

- Denne påstanden er ikke riktig. Vi har ikke tatt med etableringsprisen på fasttelefonabonnementet i vår kalkulator. Vi har heller ikke tatt med etableringsgebyret for NetCom Hjemme. Men vi har nå gjort det enda tydeligere at etableringsgebyret for NetCom Hjemme må trekkes fra beløpet som kommer opp i kalkulatoren.

- Hvordan opplyste dere om dette inntil nå? Og hvordan har informasjonen nå blitt tydeligere?

- I utgangspunktet opplyste vi om etableringskostnaden i en prisrubrikk oppe til høyre på nettsiden. Nå har vi i tillegg lagt inn en tekst under kalkulatoren, både på våre nettsider og i våre nettannonser.

Minst 99 kroner per måned

- På nettsidene deres reklamerer dere med at "NetCom Hjemme kan settes opp med en egen mobiltelefon som ligger fast i huset", implisitt at denne kan erstatte fasttelefonen. Ifølge Telenor vil et eget mobiltelefonabonnement hos dere koste minimum 49 kroner per måned, eller 588 kroner per år. Hvorfor er heller ikke denne summen tatt med i kalkulatoren?

- Kunden er ikke avhengig av en hjemmetelefon for å få NetCom Hjemme. Vi setter jo samtalen over til den enkeltes mobiltelefon. Men hvis kunden ønsker å ha en egen husmobil, koster ikke det noe i måneden. Med FlexiTalk betaler du ingen månedsavgift. Minstefakturering er riktignok 99 kroner per måned, men dette er et beløp som kun går til forbruk.

De "fleste" vil spare penger

Ved første øyekast kan de to hvite hakene på sort bakgrunn fremstå som en opplisting av informasjon. Men egentlig er dette avkrysningsbokser, der brukeren eventuelt aktivt kan velge bort hakene. Først da vil fasttelefon-brukere som ikke abonnerer på telefonsvarer og nummervisning (50 kroner per måned) få opp et svar som er relevant for dem. Foto: netcom.no Vis mer


- Oppsummert innebærer Telenors innvendinger at seks av kalkulatorens ni scenarier vil innebære et økonomisk tap for den som ofrer fasttelefonen til fordel for NetCom Hjemme. Hva er din kommentar?

- Vi anbefaler fasttelefonkundene å tenke gjennom hvor ofte de bruker fasttelefonen og bruke kalkulatoren til å regne på hvor mye dette koster dem sammenlignet med NetCom Hjemme. Som kalkulatoren viser, vil de fleste spare penger på å bytte ut fasttelefonen med NetCom Hjemme. Dette gjelder også for de kundene som ikke betaler ekstra hos Telenor for personsvar og nummervisning, og om vi legger til ADSL-gebyret og etableringsavgiften.

- Du hevder altså at "de fleste vil spare penger på å bytte ut fasttelefonen med NetCom Hjemme". Hvilke typer kunder vil ikke spare på å velge NetCom Hjemme?

- Alle som ikke skal beholde en ADLS-linje vil spare penger på å bytte til NetCom Hjemme. Selv for de som beholder en ADSL-linje, vil alle som ringer lite eller middels spare penger. Unntaket er hvis du ringer mye og har Telenor Basis eller Telenor Pluss og ikke benytter nummervisning og personsvar. Med andre ord, i sju av ni tilfeller vil du spare selv om du skal beholde ADSL og ikke har behov for nummervisning/personsvar.

- Veldig mye billigere

"Med NetCom Hjemme kan du spare flere tusen kroner i året" hevder NetCom i sin markedsføring. Foto: netcom.no Vis mer


- På nettsidene deres skriver dere "Og i tillegg er det veldig mye billigere". Dere skriver også "Med NetCom Hjemme kan du spare flere tusen kroner i året og tjenesten er veldig mye bedre". Du bruker nå det moderate uttrykket "vil spare penger". Overdriver dere i markedsføringen deres?

- Som kalkulatoren viser, er det penger å spare på å bytte fra fasttelefon til NetCom Hjemme. Hvor stor besparelsen er, varierer med bruksmønster og hvilket fasttelefonabonnement du har. Som flere av kombinasjonsmulighetene viser, kan fasttelefonkunder spare mellom kr 1000 og kr 2000 pr år på å bytte til NetCom Hjemme, og dette mener vi er veldig mye billigere, skriver Charlotte Erikstad i NetCom.

Les også:

  • - NetCom med villedende priser
  • Dødsstøtet for fasttelefonen?
  • Irriterende lokketilbud hos XXL og Expert
  • På lager, men ikke til salgs
  • NAF med uriktig prisinformasjon
  • Honda med villedende reklamekampanje
  • Skoda med tvilsom markedsføring