Det er kanskje mange som vegrer seg mot å åpne konvolutten med med regningen eller  betalingsoppfordringen. Om du ikke forstår brevet, bør du for all del ikke ignorere det. det kan føre til at du blir stemplet som dårlig betaler. Foto: COLOURBOX.COM
Det er kanskje mange som vegrer seg mot å åpne konvolutten med med regningen eller betalingsoppfordringen. Om du ikke forstår brevet, bør du for all del ikke ignorere det. det kan føre til at du blir stemplet som dårlig betaler. Foto: COLOURBOX.COMVis mer

Nesten ingen skjønner hva som står i inkassopapirene

Bare syv av 100 unge voksne skjønner hva som står i brevet fra inkassoselskapet. Misforståelsen kan føre til store økonomiske problemer.

Mer enn 215.000 nordmenn er registrert som dårlige betalere, fordi de ikke har betalt regningene sine. Det viser tall fra analyseselskapet Experian.

Blir du stemplet som dårlig betaler, det vil si at du har en eller flere betalingsanmerkninger, kan du får store økonomiske problemer. Blant annet vil det være vanskelig å få lån til for eksempel bolig.

Kunne vært unngått

Forbrukerrådet mener at en rekke av disse betalingsanmerkningene kunne vært unngått, dersom innkreverne kommuniserte bedre med personene de krever penger fra.

En fersk undersøkelse, utført av Forbrukerrådet, avdekker nemlig at bare syv av hundre forstår det meste som står i papirene som blir sendt fra inkassoselskapene.

- Kreditorer, inkassoselskap og folk med betalingsvansker har opplagt en felles interesse av å forenkle og tydeliggjøre innholdet i brevene som sendes ut, sier fagsjef Jorge Jensen i Forbrukerrådet.

Han etterlyser et lettfattelig språk som i klartekst forklarer konsekvensene av de ulike brevene.

- At mottakerne av brevene forstår innholdet i brevene er en forutsetning for at de skal unngå høye ekstrakostnader og bli registrert som dårlig betaler. Samtidig vil kreditorene kunne få dekket sine krav på et tidligere tidspunkt.

Vanskelig å gjøre språket enklere

Norske inkassoselskaper er med på bakgrunnen for Forbrukerombudets ønske om et enklere inkassospråk.

- Vi er på ingen måte uenige i Forbrukerrådet i dette, sier Baard Bratsberg, leder i Norske Inkassobyråers Forening (NIF).

Likevel blir språket neppe forenklet med det første.

- Vårt problem er at loven setter nokså smale grenser for hvordan vi kan uttrykke oss. Når et inkassobyrå taper i Inkassoklagenemnda er det stort sett fordi de har glemt en liten juridisk formulering, sier Bratsberg til DinSide.

LES OGSÅ: Ikke enig - men bør du betale?

Har forsøkt å forenkle

Bratsberg forklarer at flere inkassoselskaper har gjort sitt beste for å gjøre språket i inkassopapirene klarere.

- Jeg vet at flere av inkassobyråene har fått tekstforfattere til å se på språket, og de river seg i håret over de strenge juridiske rammene de må forholde seg til. Derfor blir dette to interesser som slår mot hverandre.

Han håper likevel at inkassopapirene skal bli langt enklere å forstå, der blant annet teksten med liten fontstørrelse vil bli betraktelig redusert.

- Forenklet språk er det som får frem meldingen best, ikke bare de unge, men for alle. Betalingsoppfordringene som sendes i dag har en bakside som minner mer og mer på et forsikringspapir. Og jeg er overbevist om at 99,9 prosent av alle som mottar brevet, ikke leser det som står på baksiden.

Betal regningen din

Om du ikke har betalt regningen din, eller allerede har fått betalingsanmerkninger, hjelper det lite å skylde på at du ikke skjønte hva som sto i papirene. Skylder du penger, må du rett og slett punge ut.

Husk at tiden da betalingsanmerkninger skulle følge deg i lengre tid, er over. Nå slettes anmerkningene dine så fort du gjør opp for deg.

Lurer du på hvordan du skal rydde opp i økonomien? Sliter du å betale tilbake? Her kan du få gratis økonomisk hjelp!