DYRT: Kjøkkenutstyr fra Le Creuset er kjent for å ha stive priser. Så da nettbutikken fortalte om 87 prosent rabatt var det mange som bestilte. Problemet var bare at tilbudet var en teknisk feil. Illustrasjonsfoto: AGE
 / NTB Scanpix
DYRT: Kjøkkenutstyr fra Le Creuset er kjent for å ha stive priser. Så da nettbutikken fortalte om 87 prosent rabatt var det mange som bestilte. Problemet var bare at tilbudet var en teknisk feil. Illustrasjonsfoto: AGE / NTB ScanpixVis mer

Feil pris i nettbutikken, kansellerte ordre

Nektet å selge panner med «87 prosent rabatt»

Kundene raste da Le Creuset kansellerte kjøpene. Men butikken hadde retten på sin side.

«SINNSYKT bra tilbud!! Må være en feil på siden eller noe... Fikk min i posten i dag!»

Slik lød et innlegg på Facebook-gruppa «For oss som er hekta på tilbudspriser». En lenke viste videre til LeCreuset.no, hvor en kostbar sautépanne tilsynelatende ble solgt for 212 kroner – ifølge posten satt ned fra 1.599 kroner.

Ikke overraskende var det mange som slo til, da rabatten tross alt lå på rundt 87 prosent.

Men snart viste det seg at rabatten var en feil, og at Le Creuset nektet å levere. Da ble det bråk.

150 rasende nordmenn

Prisen skulle egentlig være i sveitsiske franc, ikke kroner, ifølge Le Creuset. Tilbudet var altså en ren teknisk feil, og butikken kansellerte derfor ordrene.

- Det har vært veldig viktig for oss å informere alle kunder av situasjonen personlig, så snart vi ble klar over feilen, forteller den danske kommunikasjonssjefen Dorthe Højrup Nielsen i Le Creuset til Dinside.

Mange ble provosert. Det ble opprettet en egen Facebook-gruppe hvor kundene diskuterte hvordan de kunne vinne fram, og Forbrukerrådet skal ha fått omlag 150 klager på tilbudet.

Forbrukertvistutvalget (FTU) har nå behandlet én av disse klagene, og kommet med sitt bindende vedtak som gjelder dem alle.

Rett til å nekte
«...klageren burde ha innsett at stekepannene var feilpriset. Innklagde er således berettiget til å gå fra avtalen» skriver FTU, som dermed frikjenner Le Creuset.

Grunnen finner vi i den snart 100 år gamle avtaleloven:

  • Som Dinside har omtalt tidligere, er det i utgangspunktet inngått en bindende avtale mellom to parter når det har skjedd en bestilling i en nettbutikk. Derfor kan du av og til kreve å få en vare til feil pris.
  • Men avtalelovens paragraf 32 sier samtidig at avtaler med skrivefeil som er så alvorlige at motparten burde innsett at de var nettopp det, ikke er bindende. Derfor kan du av og til nektes å få en vare til feil pris.
  • FTU mener pannesaken er nettopp et slikt tilfelle. Blant annet fordi rabatten lå langt over de andre produktene i samme kampanje, fordi varens beskrivelse bar preg av at det var tekniske feil på gang og fordi Facebook-posten som ledet han til tilbudet nevnte en potensiell feilprising.

Tilbyr en «spesialrabatt»

«Selv om det ikke er uvanlig med gode rabatter i nettbutikker fra tid til annen, finner utvalget at det store prisavviket ga klageren oppfordring til å foreta nærmere undersøkelser» konkluderer FTU.

- Vi er selvfølgelig fornøyde med at Forbrukerrådet og FTU i denne uheldige situasjonen, som ventet, har vurderet saken i overensstemmelse med bestemmelsene i avtaleloven, sier Højrup Nielsen i Le Creuset.

Hun understreker samtidig at de har gitt alle rammede en «spesialrabatt»; ifølge våre tipsere 40 prosent rabatt på et valgfritt produkt.

Dette som en «anerkjennelse av interessen for vårt merke», ifølge Højrup Nielsen.