FEMSIFRET TELEFONNUMMER: Her ser du Chess, MyCall og OneCall sine nettsider mandag formiddag. Det er nå ulovlig å tilby kundeservice på spesialnummer som femsifrede telefonnummer, men ikke alle har ryddet opp. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke
FEMSIFRET TELEFONNUMMER: Her ser du Chess, MyCall og OneCall sine nettsider mandag formiddag. Det er nå ulovlig å tilby kundeservice på spesialnummer som femsifrede telefonnummer, men ikke alle har ryddet opp. Foto: Ole Petter Baugerød StokkeVis mer

Telia fortsetter med spesialnummer for kundeservice

Nekter å kvitte seg med femsifrede nummer

Telia mener de følger loven. Men Forbrukerombudet tviler, og andre skroter numrene for godt.

Fristen er ute – nå må alle norske selskaper tilby kundeservice på telefonnummer som ikke koster deg ekstra å ringe.

Kundeservice på blant annet femsifrede og 815-nummer bryter markedsføringsloven, mener Forbrukerombudet, da det i praksis vil koste penger å ringe kundeservice.

Som Dinside har vist, har svært mange norske selskaper gått over til helt vanlige telefonnumre. Men mandagen etter at fristen gikk ut, var det fortsatt spesialnumre der ute.

Blant annet hos Telia og deres billigoperatører.

Telia beholder numrene

Telenor har skrotet sine femsifrede telefonnummer, ved å sette 915 foran dem. Inkludert Telenor-operatøren Talkmore.

Hos Telia og deres billigoperatører er historien en annen.

  1. Telia.no oppgir nå to telefonnummer; 05050 og 924 05050. De opplyser om at prisene er høyere på det femsifrede enn det åttesifrede.
  2. OneCall oppgir bare et femsifret nummer, 04300, som skal være gratis å ringe om du ringer fra et OneCall-abonnement.
  3. MyCall oppgir også bare et femsifret nummer, 06160, uten å si noe om hva dette koster. Et vanlig nummer skal komme snart, ifølge Telia.
  4. Chess oppgir bare et femsifret nummer, 06060, på forsida av Chess.no. Men på en underside opplyser de også om 924 06060, og at dette er billigere å ringe.

- Vi i Telia Norge AS har innrettet oss etter de krav ombudet har redegjort for, hevder likevel kommunikasjonsrådgiver Ellen C. Scheen i Telia overfor Dinside.

«Oppkonstruert problem»

OneCall har altså bare ett nummer; et femsifret telefonnummer, som bare er gratis å ringe om du ringer fra et OneCall-abonnement. På den måten mener Telia at de følger loven likevel.

FORSVARER FEM SIFFER: Ellen C. Scheen i Telia mener de holder seg innenfor lovverket. Foto: Telia Vis mer

- Men om problemet man ringer om ligger i mobilabonnementet, risikerer man jo å måtte ringe fra en annen mobil med en annen operatør. Da vil det jo fortsatt koste penger?

- Vi er pålagt å ha et nummer våre kunder kan ringe som har grunntakst, skriver Scheen i en e-post.

Hun påpeker at kundene har mange andre måter å kontakte OneCall på, om ikke mobilabonnementet deres fungerer.

- Skulle kunden likevel «måtte» kontakte oss via telefon, og da ikke fra sin egen, skal vi nok klare å løse det i etterkant. Dette blir et litt oppkonstruert problem, mener Scheen.

Ombudet mener det er ulovlig

At dette er et «oppkonstruert problem» er ikke Forbrukerombudet enig i. De har allerede fått en henvendelse om Telias praksis.

- Og konklusjonen er at vi nok ikke synes dette er en god nok løsning, sier forbrukerombud Elisabeth Lier Haugseth til Dinside.

Ombudet skal kartlegge markedet og slå ned på eventuelle lovbrudd i tida framover. Og de har ikke ennå formelt konkludert angående OneCall-nummeret. Men Haugseth virker sikker på hva konklusjonen blir om ikke Telia rydder opp.

- Om man ringer fra en annen telefon, fordi telefonen har gått i stykker eller noe har skjedd med abonnementet, vil det jo koste penger å ringe kundeservice, påpeker Haugseth.

- Hovedtelefonnummeret skal være et ordinært nummer med ordinær takst.

NSB og Ruter rakk ikke

Selv om fristen gikk ut søndag, var det flere som ordna opp først mandag. Blant annet gigantene NSB og Ruter.

NSB-nummeret var inntil i dag 815 00 888. Telenor tar 1,99 kroner per minutt for slike 815-nummer, mens Telia tar 3,49 kroner. Nå er NSB sitt nummer 61 05 19 10.

- Det er nå nesten fire måneder siden Forbrukerombudet sa klart i fra at dere måtte endre nummeret. Hvorfor rakk dere ikke fristen?

- Det kjenner jeg ikke til, men vi har i alle fall løst det nå, sier pressetalsperson Åge-Christoffer Lundeby i NSB til Dinside mandag formiddag.

IKKE LOV: Her ser du Ruter.no mandag ettermiddag. Deres nummer 177 koster penger å ringe til, og de lover at et nytt nummer er rundt hjørnet. Foto: Ole Petter Baugerød Stokke Vis mer

Kollektivselskapet Ruter hadde mandag ettermiddag fortsatt spesialnummeret 177 – felles for flere transportselskaper i Norge. Ruter fortalte da at et nytt nummer var i bestilling, og skulle komme i løpet av kvelden.

- Hvorfor er nummeret fortsatt i bestilling mandagen etter fristen?

- Det er jeg ikke sikker på, svarer pressevakt Øystein Dahlen Johansen i Ruter.

NSB ikke fornøyd

- Hvor stort tap var det for dere å måtte endre telefonnummer?

- 815-nummeret var et innarbeidet nummer. Men når reglene er som de er, og vi ikke fant en fullgod løsning, er det eneste rette å bytte nummeret, sier Lundeby i NSB.

- Så dere anser ikke det nye nummeret som en fullgod løsning?

- Vi jobber med en annen løsning, men jeg har ikke lyst å forskuttere det, i og med at vi ikke har kommet i mål. Vi har opprettet vanlige numre enn så lenge, fortsetter han.

NSB nye telefonnummer skal altså være midlertidig, men hva NSB forsøker å få til, vil de ikke si mer om. Det mest nærliggende å tro er at NSB ønsker et spesialnummer med vanlig takst, noe norsk telebransje ikke har vært interessert i å tilby tidligere.