Nei til SMS-lån

Nordisk forbrukerfront mot SMS-lån.

SMS-lån har skapt store forbrukerproblemer i flere nordiske land. Nå skal de nordiske forbrukerombudene samarbeide for å få slutt på problemene.

De nordiske ombudene holdt nylig et møte på Lillehammer der en rekke problemer knyttet til SMS-lån ble avdekket, blant annet aggressiv markedsføring, høye gebyrer og uklar avtaleinngåelse.

Resultatet har vært at mange forbrukere har fått problemer med å betale lånene tilbake.

Ble kredittrik på én dag

Bekymret over utviklingen


- De nordiske ombudene er svært bekymret over denne utviklingen, og vi mener det er viktig med et nordisk samarbeid for å få bukt med problemene SMS-lån skaper for mange forbrukere, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

I de ulike nordiske landene har det vært satt i gang en rekke ulike tiltak for å redusere problemene rundt slike lån.

De nordiske forbrukerombudene vil nå samarbeide tettere blant annet gjennom:

  • Samarbeid rundt enkeltsaker
  • Utveksling av ideer for å redusere eller fjerne forbrukerproblemer knyttet til SMS-lån
  • Avdekke behov for lovendringer
  • Så mye kan du låne-kalkulatoren

    Strengt regulert

    SMS-lån er i dag strengt regulert i Norge, men Forbrukerombudet følger utviklingen på markedet tett:

    - Et noe strengere regelverk enn i våre naboland har til nå begrenset problemene knyttet til denne formen for lån i Norge. Vi vil likevel følge utviklingen i det norske markedet nøye for å hindre en eventuell negativ utvikling, sier forbrukerombud Bjørn Erik Thon.

    Kilde: Forbrukerombudet

    AKTUELT