Nei til sjokolade

Sjokolade etter middag, søt kjeks til kveldsmat, brus til Skal vi danse… Kjenner du deg igjen? Bli kvitt søtsulten.

Litt sjokolade eller et glass brus skader deg ikke. Problemet er når lysten på det søte kommer hver dag. Da kan det være lurt å kvitte seg med søtsuget. Her kommer noen tips:

Mørk sjokolade
Spis mørk sjokolade i stedet for lys. I tillegg til å være sunnere, gjør den deg fortere mettet på det søte.

Drikk vann
Ikke tørstedrikk brus. Unn deg litt brus nå og da, men når du er tørst og til måltider bør du heller drikke vann.

Spis ofte og mye
Tiden mellom middag og kveldsmat gir ofte økt lyst på noe søtt. Spis deg ordentlig mett til middag, så kanskje du ikke orker noe før kveldsmaten. Blir du likevel småsulten, kan du ta deg et knekkebrød eller frukt.

Unn deg litt
Gi deg selv lov til å spise noe godt i helgen. Hvis du er for streng med deg selv, vil kanskje lysten på noe godt øke enda mer? Lørdagsgodt vil dessuten gi deg nok en grunn til å se frem til helgen.

Tyggegummi
Det finnes sukkerfrie tyggegummimerker med søte smaker.

Puss tenner
Tannkrem og brus passer dårlig sammen. Med frisk pust er det dessuten ikke like fristende å putte i seg godteri.

Bryt sirkelen
Når du spiser noe søtt, øker sukkerinnholdet i blodet. Da vil kroppen produsere insulin, slik at blodsukkeret faller. Dermed er du inne i en ond sirkel. Men det tar kort tid å bryte ut av sirkelen.

 

Mozon, 12.3.2006